Patent- och registreringsverket (PRV) avslår klädjätten Lindex försök att häva Ystadföretaget Lindris varumärke Lind.
Lindex är en av norra Europas större modekedjor och ingår i den finska koncernen Stockmann. Bolaget har anmält familjeföretaget Lindri Konfektion i Ystad för att få bort deras varumärke Lind från butikshyllorna.
Enligt dokument från PRV hävdar Lindex att varunamnet Lind snyltar på Lindex, vilket skulle kunna urvattna Lindex värde. Men PRV ger klädjätten kalla handen och anser inte att det finns någon risk för förväxling.
— Lind är en i Sverige känd trädart och Lindex uppfattas som ett fantasiord, skriver PRV i sitt beslut.
Lind är också efternamnet på grundarna till Lindri Konfektion. Företaget startades 1977 och har idag tio butiker — varav nio med namnet Lindri — i bland annat Malmö, Lund och Helsingborg.
— Beslutet betyder nya möjligheter för oss. Vi jobbar mer och mer med egna varumärken, säger Per-Olof Lind, som sysslar med affärsutveckling på Lindri och är en av ägarna, till nyhetsbyrån R24.
Lindris målgrupp är yrkeskvinnor som är noga med kvalitet och utseende. Kläderna med namnet Lind kommer från främst Grekland och Turkiet. Verksamheten omsatte drygt 80 miljoner kronor ifjol och planen är att växa med nya butiker i Sydsverige. Bland annat ska en affär öppnas i Malmös nya köpcentra Emporia.
Enligt Lindex informationschef Sara Carlsson vet bolaget ännu inte om PRV:s beslut kommer att överklagas.
Kristian Svensson