Livsmedelsbolaget NutriTech International på företagsparken Krinova i Kristianstad ska ta in uppemot 20 miljoner kronor i riskkapital för att kunna fortsätta marknadsföra sina produkter i Sverige. Hittills i år har företaget satsat mer pengar på reklam än vad de omsätter.
Bolagets müsli Aktiv Everyday med så kallat aktiverat korn säljs i tre av de fyra stora svenska livsmedelskedjorna. Men för att nå målet om en procent av marknaden vill Ruzdi Ekenheim, VD för NutriTech, ta in mer pengar för att kunna satsa vidare på marknadsföringen.
Müslin säljs förutom i Sverige även i Finland, Danmark, Ungern och Baltikum. Och trots att planen är att lansera i fler länder uppger VD Ruzdi Ekenheim att de ska dra ner på expansionstakten för att verkligen få igång försäljningen i Sverige först.
Planen var att ta in 20 miljoner kronor i en investeringsrunda som snart ska påbörjas. Men på grund av finanskrisen är Ruzdi Ekenheim tveksam till om de kan få in hela beloppet på en gång.
— Fram till för sex veckor sedan var de 20 miljonerna i princip säkrade, men nu är jag nöjd om vi får in fem miljoner. På det klarar vi oss fram till sommaren.
NutriTech har utvecklat och patenterat en metod för tillverkning av vad man kallar aktiverat korn, med extra hög halt av den nyttiga fibern betaglukan som sänker halten av det ”onda” kolesterolet och höjer halten av det ”goda”. De marknadsför och säljer sin egen müsli och säljer även råvaran till bland annat hälsogurun Fredrik Paulúns müsli.
Företaget har funnits sedan 2000 och har hittills tagit in cirka 15 miljoner kronor i riskkapital. Idag är de två anställda, inklusive Ruzdi Ekenheim. Förra året omsatte bolaget cirka sju miljoner kronor.
Av Wivan-Kristina Sandberg