IT-koncernen Avensia Innovation i Lund har tillsatt två chefer för att leda de avknoppade verksamheterna inom e-learning och kostplanering.
Sture Ternström blir VD för dotterbolaget Mashie, som bygger på ett kostplaneringsverktyg. Han har tidigare arbetat som projektchef på ABB, regionchef för Prevas och varit vice VD på Avensia Innovation. Sture Ternström kommer att sitta på kontoret i Lund.
Magnus Jönsson tillträder som VD för e-learningbolaget Grade, som är Avensias andra dotterbolag. Magnus Jönsson har tidigare varit VD för Ropé Förlag och Databokförlaget i Sverige samt arbetat som försäljningsansvarig på Grade Learning. Han kommer att sitta kvar på kontoret i Stockholm.
För att förstärka affärsområdet e-handel har Jörgen Bertilsson och Johan Liljeros, som tidigare arbetat för Incordia i Helsingborg, rekryterats till Avensia. Jörgen Bertilsson grundade och var tidigare VD för Incordia och nu blir han affärsområdesansvarig för e-handel på Avensia. Johan Liljeros har arbetat som systemarkitekt på Incordia och får en liknande tjänst på Avensia.
— Vi tror ju väldigt mycket på e-handel generellt, även i en konjunktursänkning. Lyckas vi med det här ser vi en möjlighet att bolagisera även e-handelsområdet, säger Avensias VD Per Wargéus.
Under årets första tre kvartal omsatte koncernen 9,3 miljoner kronor. Resultatet före skatt var 87.000 kronor och kan jämföras med 614.000 kronor under samma period förra året.
Av Wivan-Kristina Sandberg