Framtiden för börsnoterade MultiQ finns i digitala reklamskyltar. Det slår Malmöbolagets nya VD Anders Laurin fast. Han tror att affärerna inom så kallad digital signage går om företagets traditionella bildskärmslösningar inom två till tre år.
MultiQ grundades 1988 och var tidigt ute med att tillverka platta bildskärmar. Under årens lopp har företaget dragits med stora förluster och så här långt i år ligger siffrorna på ett svagt plus. Sedan ett par år tillbaka är bolaget verksamt inom digitala reklamskyltar i exempelvis butiker. I fjol förvärvades Malmöbaserade Bokks samt Apara i Stockholm, båda aktörer inom digital kommunikation. Cirka 25 procent av MultiQ:s försäljning kommer från området.
— Jag förväntar mig att den andelen ökar framöver, säger Anders Laurin.
Han menar att den europeiska marknaden för digital signage kommer att växa med nästan tjugo procent årligen de närmaste åren, trots den sämre konjunkturen.
— Det är inte snack om annat än att MultiQ behöver ta på sig kostymen och åka ut i stora världen, säger Anders Laurin som i somras lämnade Axis för MultiQ.
Digitala reklamskyltar har bättre vinstmarginal, än de traditionella ”dumma” skärmarna. Detta beror delvis på att affären består av mer mjukvara, då konceptet handlar om att kunna fjärrstyra skyltarna över nätet. Anders Laurin ger inga prognoser, men hävdar att tillväxt med bibehållen lönsamhet är prioriterat.
Bland konkurrenterna inom digital signage finns amerikanska Scala, ZetaDisplay i Malmö och Västeråsbaserade Media Solutions.
Av Kristian Svensson