måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem hurtige til Jimmy Nordbeck hos mobilreklamefirmaet Golden Gekko…

… som hjemtog tre priser på Mobile Marketing Awards i San Diego, blandt andet for en varemærkekampagne for Absolut Vodka, der indebærer, at brugeren får tusind drinksopskrifter i sin mobiltelefon.

Hvordan fungerer det?

— Kampagnen er lavet sammen med reklamebureauet Great Works i Stockholm. Vi står bag softwaren, som installeres i telefonen. Du kan tjekke, hvad der er i barskabet derhjemme, og baseret på de ingredienser, du angiver, genereres der en liste over drinks, du kan blande.

Hvor mange har downloadet applikationen?

— Den er primært kommunikeret via medlemsportalen Absolut Access. Jeg kan ikke sige, præcis hvor mange der har hentet den, men det er over 50.000 personer.

Blandt Golden Gekkos grundlæggere er der en række skåninger, Jimmy Nordbeck er selv fra Helsingborg. Hvor stort er selskabet i dag?

— Vi startede i 2005 og har nu hovedkontor i Barcelona. Vi er 25 mand, hvoraf de to pendler fra Sverige. Vi har et kontor i Helsingborg, men overvejer at flytte det til Stockholm. Vi omsætter for knap en million svenske kroner per mand og har principielt haft positivt cashflow hele tiden. I september i fjor fik vi tilført venturekapital for at kunne vokse.

Hvem stod bag venturekapitalen?

— Active Capital Partners i Barcelona, som igen har en fond bag sig, hvor otte af de tyve rigeste familier i Spanien har investeret.

Hvor vigtig bliver markedsføring i mobilen fremover?

— Når mobilproducenterne har fundet en bedre brugergrænseflade, som iPhone, og operatørerne har indført flat rate for datatrafik, så er jeg sikker på, at mobil markedsføring bliver en ligeså naturlig kommunikationskanal for varemærker som tv og nettet er i dag. Desuden er mobilen den eneste kanal, du altid har på dig. Nu gælder det for de dygtige bureauer om at holde øjnene åbne for mobil markedsføring. Selv om det store gennembrud først kommer om et års tid, så er det nu man skal lære, hvordan man kommunikerer via mobiltelefoner.

Af Kristian Svensson

… som hjemtog tre priser på Mobile Marketing Awards i San Diego, blandt andet for en varemærkekampagne for Absolut Vodka, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.