onsdag 23 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hövding jagter ny kapital for at fordoble personalestaben

Den innovative – men superhemmelige – cykelhjelm fra det industrielle designfirma Hövding i Malmö bliver stadig mere konkret. Virksomheden arbejder netop nu på at få tilført ny kapital, og senere på året skal mindst fem personer ansættes.

Ingen har endnu fået lov at se Hövdings cykelhjelm. Årsagen er, at man er bange for, at en konkurrent skal kopiere ideen. Det bliver først i 2009, at en færdig prototype kan præsenteres, men Anna Haupt afslører i hvert fald over for Rapidus, at hjelmens udvendige del vil blive fremstillet i forskellige materialer. Eventuelt vil man kunne købe forskellige skaller, ligesom til en mobiltelefon, hvis det kan lade sig gøre rent sikkerhedsmæssigt.

Hövding er nu inde i en fase, hvor man har brug for yderligere kapital.

— Vi skal bruge ganske store summer, mindst et tocifret millionbeløb frem til lanceringen. Vi står i en meget bedre konkurrencesituation nu, hvor vi ved, at alt fungerer, og vi regner med at have finansieringen på plads til maj, siger Anna Haupt.

I dag har selskabet en personalestab på fire personer. Snart skal der ansættes flere.

— Det drejer sig om en projektleder, en logistiker, en markedsføringsekspert og en til to civilingeniører, men der er gode chancer for, at der kommer flere, siger Anna Haupt, en af de to grundlæggere.

I juni sidste år ansatte Hövding to civilingeniører, som arbejder med at udvikle den tekniske løsning til hjelmen.

— Nu arbejder vi med at indsamle cyklistdata. Kollisionstesterne er gået supergodt, hjelmen har vist sig at være enormt sikker. Den fungerer som beregnet, og vi taler nu med en større producent, som er vældig interesseret. Jeg kan ikke røbe, hvem det drejer sig om endnu, men det er et af verdens største firmaer på området, siger hun.

Hövding AB blev grundlagt i 2005 af to unge industrielle designere, Anna Haupt og Terese Alstin, som også er hovedejere i virksomheden. Selskabet har ingen omsætning endnu, men har fået tilført 3,2 millioner SEK blandt andet via Almis netværk af business angels. I 2006 vandt Hövding Venture Cup Syd og modtog 200.000 SEK.

Af Yvonne Wikström

Den innovative – men superhemmelige – cykelhjelm fra det industrielle designfirma Hövding i Malmö bliver stadig mere konkret. Virksomheden arbejder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.