fredag 26 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny Dignitana-hue testes på patienter med slagtilfælde

Medicoteknikfirmaet Dignitana i Lund arbejder på to nye versioner af deres produkt DigniCap. Allerede til efteråret planlægger adm. dir. Martin Waleij at starte serieproduktion af den første, og med den anden vil selskabet bevæge sig ind på et helt nyt marked.

DigniCap består af en hue koblet til et køleaggregat, og den anvendes til cancerpatienter for at forebygge hårtab ved kemoterapi. Dignitana videreudvikler nu produktet ved at fremstille en engangshætte og reducere kølerobotten, så den fylder betydeligt mindre i behandlingsrummet.

Den anden DigniCap-version findes indtil videre kun som prototype. Den skal anvendes til at nedkøle hjernen hos patienter med slagtilfælde og dermed mindske omfanget af skader. I løbet af foråret skal den testes på Strokecentrum ved Universitetssjukhuset MAS i Malmö. Hvis metoden bliver en succes, kan Dignitana fremover blive konkurrent til Lundfirmaet QuickCool, der udvikler en anden teknik med samme formål.

I december indgav Dignitana en ansøgning til det amerikanske FDA, Food and Drug Administration, om at få DigniCap godkendt til salg i USA. Målet er en amerikansk lancering hen imod slutningen af næste år. Tidligere har Dignitana hovedsageligt solgt til klinikker i Skandinavien, men det seneste halve år har man indledt salg i blandt andet Japan og Mexico.

Dignitana ligger i Lund og ejes for 75 procents vedkommende af forretningsmanden Nils Stormbys selskab Eurosund. Resten af virksomheden ejes af 450 private aktieejere, delvist gennem ventureselskabet Strict Equity. Finansieringen rækker året ud, og Dignitana overvejer notering på en af de mindre børslister.

Af Lisa Kirsebom

Medicoteknikfirmaet Dignitana i Lund arbejder på to nye versioner af deres produkt DigniCap. Allerede til efteråret planlægger adm. dir. Martin […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.