tisdag 22 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Stærk kundetilgang hos Pyramid – årets mål opnået

Året er begyndt godt for kommunikationsbureauet Pyramid fra Helsingborg, som har indgået kontrakt med syv nye kunder i løbet af de seneste måneder. Sammen har de syv virksomheder allerede opfyldt Pyramids budgetkvote for nye kunder i 2008.

De syv kunder er Atlas Copco Rock Drills, Crawford Group, Leine & Linde, Picodeon, Ruukki, SpectraCure og SÅAB. Tre af kunderne kom egentlig til allerede i efteråret, men samarbejdet kom dog ikke rigtigt i gang før efter nytår.

Adm. dir. Ulf Vanselius regner med, at opgaverne tilsammen repræsenterer en værdi på mellem tre og fire millioner SEK. Han tror på et fortsat stærkt år og har ikke mærket noget til nogen konjunkturnedgang.

— Der har aldrig været sådan et tryk fra kundesiden. Foruden de her syv kunder har vi takket nej til tre andre, eftersom det ikke var den rigtige type projekter, og vi ikke havde ressourcer til at tage os af dem. Den der lavkonjunktur er set fra vores perspektiv i højere grad et finansielt problem end et forretningsmæssigt problem, siger han.

Pyramid ejes for 78 procents vedkommende af Ulf Vanselius og art director Johan Rääf via virksomheden Sfinx AB. De øvrige 22 procent ejes af medarbejdere. Bureauindtægterne i 2006 lå på 25 millioner SEK.

Af Anna Palmehag

Året er begyndt godt for kommunikationsbureauet Pyramid fra Helsingborg, som har indgået kontrakt med syv nye kunder i løbet af […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.