måndag 14 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny nordisk filmchef vil sælge branchen via nettet

Karin Johansson-Mex tager i disse dage over som chef for den nordiske filmorganisation Filmkontakt Nord med base i København. Dermed forlader hun stillingen som udviklingskoordinator for film og levende medier på Region Skåne.

— Jeg ser store udviklingsmuligheder hos Filmkontakt Nord, så da jeg fik tipset, følte jeg mig klar til at tage det. Og så er det spændende – jeg skal med på filmfestivaler som Berlin og Cannes, siger Karin Johansson-Mex.

Filmkontakt Nord forstærker og markedsfører kort- og dokumentarfilmsproduktion i Norden og samarbejder med de nordiske filminstitutter. Det er en almennyttig organisation med fire fastansatte, men der kommer flere til under de forskellige arrangementer, som afholdes. Som chef for Filmkontakt Nord vil Karin Johansson-Mex blandt andet være hovedansvarlig for Nordisk panorama, en større filmbranchefestival, som går på skift mellem de nordiske lande. I år afholdes den i Malmö.

— Jeg vil have stor gavn af det kontaktnet, jeg har. Eftersom jeg har en stærk tilknytning til Skåne, vil jeg fokusere meget på den skånske filmsektor, siger hun.

Karin Johansson-Mex vil bringe Filmkontakt Nord tættere på de digitale platforme. Ved eksempelvis at lægge streamede film ud på internettet kan organisationen nå indkøbere og investorer, som ikke har tid og mulighed for at deltage på filmfestivaler.

Af Anna Palmehag

Karin Johansson-Mex tager i disse dage over som chef for den nordiske filmorganisation Filmkontakt Nord med base i København. Dermed […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.