måndag 7 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Gyllenkrok overtager Skånes markedsføring

Cecilia Borgström Gyllenkrok, i dag adm. dir. for markedsføringsselskabet Øresund Network, forventes at blive kommunikationschef for de tre nye markedsføringsselskaber, som Region Skåne er i færd med at stifte for turisme, eventaktiviteter og investeringsfremme. Formelt kan hun ikke tilbydes jobbet endnu, eftersom alle beslutninger omkring selskabsstiftelserne ikke er på plads, men i praksis er sagen allerede klar, erfarer Rapidus.

— Det er bestemt ikke officielt, og det er ikke noget jeg vil læse om lige nu. Men der foregår seriøse samtaler, og det er ikke særligt usandsynligt, at hun vil starte hos mig i den rolle, siger Region Skånes erhvervschef Hans Henecke.

Henecke er den, der får til opgave at lede det holdingselskab, som skal holde sammen på de tre nye selskaber. Fra denne platform skal regionen blandt andet skabe en fælles grafisk profil og koordineret markedsføring. Opgaven påminder dermed om de opgaver, som Øresund Network har haft ansvaret for, men selskabet er under afvikling. Opgaven med at markedsføre Øresundsregionen skal overføres til de tre selskaber samt dets to danske pendanter Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity.

Cecilia Borsgtröm Gyllenkrok selv er mere hemmelighedsfuld om sin fremtid, når Øresund Network er nedlagt.

— Intet er afklaret, og jeg ved ikke, hvad jeg skal lave fra den 1. januar. Lige nu er jeg fuldt optaget af at afvikle Øresund Network og fuldføre et Interreg-projekt omkring varemærket Øresund.

Af Thomas Frostberg

Cecilia Borgström Gyllenkrok, i dag adm. dir. for markedsføringsselskabet Øresund Network, forventes at blive kommunikationschef for de tre nye markedsføringsselskaber, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.