torsdag 26 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånsk golfbanereklame kan komme til Danmark til efteråret

I denne uge monteres de første reklameskilte på de skånske golfbaner. 18 klubber af Skånes omkring 50 har indtil nu indgået aftaler med det nystiftede Höganässelskab Adio, som i samarbejde med reklamedistributøren ClearChannel forsyner klubberne med skilte på parkeringspladser og ved klubhuse – i nogle tilfælde endda på selve banen, ved teestedet til første hul. Det drejer sig om skilte med ur, som hjælper spillerne med at holde styr på starttidspunktet.

— Mange selskaber ønsker at reklamere direkte over for golfspillere, og i Sverige har man hidtil kun kunnet gøre det via det svenske golfforbunds avis. For klubberne betyder det her en ny indtægtskilde, som mange har brug for nu, hvor medlemstallene ikke stiger lige så kraftigt som tidligere, siger Magnus Liljegren.

50 klubber over hele Sverige har indgået aftaler, siden Adio startede op i begyndelsen af året, og nu sigter man på at udvide til resten af Norden med et datterselskab i hvert land. Sandsynligvis begynder man med Danmark til efteråret.

Skiltene er af den størrelse, som anvendes i læskure ved busstoppesteder, såkaldt eurosize. Klubbernes aftale løber i mindst fem år og giver dem et garanteret beløb hver måned, fra 500 SEK per skilt.

Adios indtægter står delvist i relation til, hvordan det går for ClearChannel med at sælge reklamer til skiltene. Magnus Liljegren regner med, at driften giver overskud i starten af 2007. Han ejer 90 procent af Adio sammen med Christer Månsson, grundlægger af det børsnoterede mobilfirma Aspiro, som Liljegren har stået i spidsen for.

I denne uge monteres de første reklameskilte på de skånske golfbaner. 18 klubber af Skånes omkring 50 har indtil nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.