tisdag 13 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Debat: Öresund kan inte säljas med tvättmedelsreklam

Öresund är inget nytt tvättmedel eller en ny revolutionerande bil. Det är mer än en produkt som skall paketeras, argumenteras för och etiketteras och slutligen kommuniceras till en väl utvald målgrupp. Mycket av det resonemang som cirkulerar kring frågan om Öresundsregionens profilering och hur den ska marknadsföras, grundar sig på en reducerad syn på varumärket: ett verktyg i marknadsföringen för att skapa attraktivitet för investeringar, locka entreprenörer, forskare, kulturpersoner etc. Den synen, och för all del en sådan strategi, kan bara nå framgång så länge man har storartade pekuniära resurser att ösa ur. Och när de tar slut, är risken stor att ballongen säckar ihop av syrebrist.

Öresundsregionens yttersta syfte bör ju vara att höja livskvaliteten i en region som erbjuder en rad förutsättningar. Allt annat är medel. Därför måste ett sådant varumärke ta sin utgångspunkt i regionens befolkning. Det är där kraften hämtas: i vår stolthet, i de värderingar vi omfattar, kulturen som håller oss samman; i det vi producerar, skapar eller tänker och som gör oss unika. Varumärket, i vilket allt detta sammanfattas, är främst vars och ens uppgift som vill uppfylla visionen. I andra hand, när vi nu har ett øresundsvarumärke, handlar det om att använda det på ett sådant sätt att målen uppnås.

Och i varumärkesvärlden handlar naturlagarna om kontinuitet och disciplin. Då behövs det en dirigent i form av en sammanhållande strategi, som anslår riktning och takt.

Allegro fortissimo!

Björn Olsson

Marks & Brands Strategi AB

bjorn.olsson@marksbrands.se

Öresund är inget nytt tvättmedel eller en ny revolutionerande bil. Det är mer än en produkt som skall paketeras, argumenteras […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.