tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Kraftig stigning i brotrafikken i oktober

Oktober blev en af de bedste måneder for Øresundsbroen i 2003. Trafikken steg med 14,3 procent sammenlignet med samme måned året før, oplyser marketingdirektør Jacob Vestergaard.

Blandt andet steg fritidstrafikken mere end gennemsnittet. De foreløbige tal viser en stigning på 15-16 procent for denne trafiktype, som tidligere har været et problem. Ifølge Vestergaard skyldes det primært øget integration, hvor flere har tilbragt efterårsferien på den anden side af Øresund. Den sænkede danske spiritusafgift kan også have haft en vis effekt.

— Vi kunne se de første dage i oktober at eftermiddagstrafikken steg, hvilket formentlig skyldtes spiritustrafikken, siger Jacob Vestergaard, som tror at de fleste stadig handler ind når de kører over broen i anden anledning.

Samtidig adviserer Øresundsbroen i dag en forhøjelse af priserne fra nytår. En enkeltbillet kommer til at koste 230 kroner, hvilket er en stigning på fem kroner. Hvilken effekt det ventes at få på brotrafikken og indtægterne, vil Vestergaard ikke røbe, eftersom trafikprognosen for 2004 ikke er offentliggjort endnu.

Oktober blev en af de bedste måneder for Øresundsbroen i 2003. Trafikken steg med 14,3 procent sammenlignet med samme måned […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.