tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Skånsk helsedrik lavet på havre skal nu sælges i Danmark

Skånske Ceba Foods AB vil lancere deres seneste produkter på markedet for det såkaldte balanced food (eller functional food) i Danmark og Finland. Sortimentet, som blandt andet omfatter pandekagedej, fedtfattig fløde, vanillesovs, en ny is og en havredrik, sælges under navnet Oatly. Produkterne markedsføres allerede i Sverige og havredrikken i de fleste EU-landene.

Virksomheden har marketing- og salgskontor i Malmö og en forskergruppe i Lund. Det var forskergruppen der i starten af 1990’erne udviklede den havredrik som blev grundlaget for virksomhedens aktiviteter.

Havreklid sænker kolesterolindholdet og mindsker dermed risikoen for hjerte- og karsygdomme. Virksomheden henvender sig til kostbevidste mennesker, men produkterne kan også anvendes af madallergikere og fødevareintolerante, f.eks. gluten-, soja- og laktoseintolerante.

For at finansiere fortsat forskning, udvikling og markedsføring skal Ceba have tilført 45 millioner svenske kroner i en nyemission i løbet af året. Emissionen rettes til de nuværende ejere. Der er endvidere drøftelser i gang med en eventuel ny institutionel ejer.

Ceba omsatte sidste år for 36 millioner svenske kroner. Omsætningen i år forventes at blive 55 millioner, og næste år er målet for første gang at kunne opvise et positivt resultat, oplyser adm. dir. Mats-Ola Kindstedt.

Virksomhedens ejer er Skånska Lantmännen (38%), forskergruppen i Lund (38%), Skånemejerier (6%) og Carnegie Medical Health Fund (17%).

Skånske Ceba Foods AB vil lancere deres seneste produkter på markedet for det såkaldte balanced food (eller functional food) i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.