söndag 24 november 2024

inloggad som

Med passion för brödrostar — och danska smørrebrød

Vägen till ett OBH Nordica som är känt av alla har gått från extrajobb på NK, via import av köksattiraljer och över danska smørrebrød. När entreprenören Thomas Ek berättar sin historia vid Rapidus frukostmöte på Minc i Malmö, får han lyssnarna att ömsom skratta och ömsom lyssna eftertänksamt.

KL2014_0130-093005__MG_2813

Thomas Ek uppger att han har sålt brödrostar i 40 år, och fortfarande har lika stor passion för produkten. Passion menar han är en av de viktigaste ingredienserna för att bygga ett framgångsrikt företag. Några andra är glädje, ärlighet, tillit och självförtroende — parat med en dos ödmjukhet.

Hans yrkesliv gjorde en otippad helomvändning i slutet av 1990-talet då han gick från att sälja köksutrustning till danska smørrebrød.

— Jag hade rest väldigt mycket i jobbet. En dag frågade min äldsta son ”ska du va hemma på julafton?”. Jag undrade först ”är det mamma som bett dig fråga…”, men förstod snart att frågan var från honom. Det gav mig en tankeställare. Är resandet värt allt som jag missar där hemma?

Något år senare valde han att kliva ur importfirman som han då drev tillsammans med sin bror. Med sin fru Lotta startade han istället en smørrebrødsverksamhet i liten skala. Recept och teknik hämtade han från Ida Davidsen, som driver en smørrebrødsrestaurang i Danmark i fjärde generationen.

Ryktet om de goda smørrebrøden spred sig, grannar och vänner fick rycka in i köket. En dagstidning gjorde ett reportage och plötsligt hörde Mærsk Air av sig och ville beställa flera hundra smørrebrød på ett bräde.

— Beställningen var för stor för oss, och jag fick för första gången uppleva uttrycket ”tårar sprutar ur ögonen” — hos min fru Lotta, säger Thomas Ek.

Makarna kände sig tvingade att tacka nej, och tvärnitade därefter verksamheten.

— Den här historien har du aldrig berättat förut. Där kan man kanske säga att du misslyckades som entreprenör, anmärker Jan Wifstrand, som leder samtalet.

KL2014_0130-092624__MG_2770

Och så var det det här med ”Designing good life”. För att ta det från början: bröderna tog över importbolaget Joffe Marketing på 1980-talet. Därefter strävade de på i 15 år, men kom ingen vart.

— Det var som att gå i trappan på lustiga huset, gå uppför utan att komma någon vart. Vi hade fyra stora varumärken vilket var för tungt att klara av, säger Thomas Ek.

Sent omsider, år 2003, beslutade bröderna att fokusera på endast ett varumärke. Då gick de ihop med danske Ole Bo_dtchter-Hansen och satsade på att ha varor som både underlättar vardagen och är snygga under märket OBH Nordica.

— Med Nordens knöligaste varumärkesnamn, inflikar Jan Wifstrand.

Vilket Thomas Ek håller med om. Han berättar att de stora aktörerna som Elgiganten med flera ändå gav dem förtroende, men samtidigt en kort tidsfrist för att visa att det nya varumärket kunde fungera.

— Med den tidspressen behövdes snabba resultat, så vi satsade på något ganska nytt — tv-reklam, säger Thomas Ek.

Företaget lyckades få stora rabatter hos TV4 och körde ”Designing good life”-reklam tills de uppnådde nära 100 procent i varumärkeskännedom. I gengäld lade bolaget enligt officiella siffror en tredjedel av omsättningen på reklam — även om det verkliga värdet var betydligt lägre uppger Thomas Ek.

KL2014_0130-092656__MG_0124 KL2014_0130-095134__MG_2896

Jan Wifstrand funderar på om en av nyckelfaktorerna till framgångarna i företaget var broderskärlek.

— Ja, och min bror Peter hann tyvärr inte få vara med och skörda frukterna av vårt lyckosamma arbete, säger Thomas Ek.

Brodern Peter Ek dog i cancer just när kompanjonerna i OBH Nordica var i slutfasen av förhandlingen om en exit ur bolaget.

Thomas Ek föreläser en hel del. Som avrundning på frukostmötet delar han med sig av sina två viktigaste råd till hugade entreprenörer: träna upp sin sociala kompetens, och att vara snabb med både gas och broms i företaget.

Text: Elisabet Ottosson
Bild: Kristoffer Lindblad

KL2014_0130-094326__MG_2873 KL2014_0130-093241__MG_2822

KL2014_0130-083743__MG_0049 KL2014_0130-083826__MG_0052
Ulf Norrstam, C3M Consulting; Olof Andersson, Grant Thornton Kristina Walls, Awapatent; Jan Olsson, Lisberg
KL2014_0130-083933__MG_0061 KL2014_0130-084133__MG_0070
Lotta Axelsson, Celemi; Krister Hjelmstedt, Maqs Law Firm Ann Landeborg, Celemi; Catrine Pauckstadt, Medeon
KL2014_0130-084227__MG_0073 KL2014_0130-084341__MG_0081
Carina Hedlund och Kristina Zillman, Celemi; Maisa Dabus, MINC Mats Byback, 24hr Malmö; Johan Lind, Sigma IT & Management
KL2014_0130-084438__MG_0086 KL2014_0130-084615__MG_0093
Lars Lanker, Sigma; Joel Lyth, Rapidus Tina Kaikkonen, Tillväxt Malmö; Anja Trägårdh, AT Communication
KL2014_0130-084820__MG_0097 KL2014_0130-084959__MG_0104
Daniel Gadd, Deloitte, Ellen Hoas Ströman, Hungerprojektet Mats Ekstrand, Mobile Heights; Charlotte Uhler, Barnfonden
KL2014_0130-085206__MG_0109 KL2014_0130-094818__MG_2882

Vägen till ett OBH Nordica som är känt av alla har gått från extrajobb på NK, via import av köksattiraljer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad