onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Danske Pakkelabels.dk klar til svensk ekspansion

En af Danmarks hurtigst voksende, unge it- og iværksættervirksomheder, Pakkelabels.dk, har en plan klar for ekspansion i Sverige. Pakkelabels.dk har på tre år fået 15.000 danske erhvervskunder til firmaets it-platform, som via en puljeordning gør forsendelser af erhvervspakker meget billigere. Det gavner ikke mindst mange mindre netbutikker.

Firmaet er skabt i 2014 af Hung Ho og Nicklas Nguyen, og i regnskabsåret 2016-2017 venter de at omsætte for 40 mio. DKK (inkl. et søsterselskab, Novitas, der rådgiver om e-handel).

– Vi har nu hele strategien klar for Sverige og sætter den i værk i år eller senest næste år. Vi er vokset meget stærkt i Danmark og vil have det sidste potentiale med først, men så er planen også klar for Sverige for det er helt oplagt, forklarer Hung Ho til Rapidus.

– Sverige er ret enkel at ekspandere i fordi vi skal bruge nøjagtig de samme fragtselskaber i Sverige som i Danmark – dvs. eksempelvis PostNord, GLS og Bring, beretter Hung Ho.

Ideen er kort fortalt, at Pakkelabels.dk laver storindkøb af pakkeporto hos fragtselskaberne – og derpå videresælger de pakkeportoen stykvist i mindre og billige bidder. Det betyder, at også de mindre netbutikker har råd til at sende varer af sted til samme lave fragtrater som større netbutikker, der modsat de små kan få mængderabat. Via Pakkelabels.dk’s it-platform udskriver kunderne selv pakkelabels, så de kan håndtere forsendelserne på samme billige måde som større selskaber. Pakkelabels.dk’ s indtjening er den afgift, som de tager for at sælge de billige fragtrater videre.

Nicklas Nguyen er ingeniør i robotteknologi, mens Hung Ho er softwareingeniør. Dermed har de selv haft viden til at udvikle it-platformen.  Systemet kan kommunikere direkte med den software, der driver de fleste netbutikker. Overskuddet var knap en halv mio. DKK for 2015-2016, men det ventes seksdoblet til 3 mio. DKK, når regnskabet er afsluttet for 2016-2017.

Af Keld Broksø

En af Danmarks hurtigst voksende, unge it- og iværksættervirksomheder, Pakkelabels.dk, har en plan klar for ekspansion i Sverige. Pakkelabels.dk har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.