De senaste åren har flera, stora som små, fordonsbolag etablerat sig i Skåne. Särskilt i Lund där storbolagen har etablerat kontor. Utvecklingen av fordon kretsar allt mer kring mjukvara till självkörande och uppkopplade bilar.
Framtidsutsikterna för fordonsindustrin närmar sig mer och mer science fiction. Självkörande och uppkopplade bilar, artificiell intelligens och infotainment är numera vardagsord, förankrade i verkligheten. Ännu har vägarna inte tagits över av förarlösa fordon men tekniken testas för fullt. Inte minst i USA där Google startade bolaget Waymo vars bilar syns lite här och var på de nordamerikanska vägarna. I Sverige har Volvo Cars i Göteborg sedan ett tag tillbaka testat sina självkörande bilar.
Till denna relativt nya teknik krävs personal med kunskap inom mjukvara IT, och telekom. Något det finns gott om i Lund där just Volvo Cars startade ett kontor på Ideon, efter att ha sugit upp 35 personer från Intel när teknikjätten la ner sin utvecklingsverksamhet 2016. I fjol mer än dubblades personalstyrkan och i dag arbetar över 100 personer på kontoret, fordonsjätten har skrivit på för ett helt hus på Ideonområdet. Inriktningen är självkörande bilar och uppkopplade bilar
Continental Automative – som sysslar med bland annat mjukvara till självkörande fordon – etablerade sig på Ideon tätt efter Volvo Cars. Även tyska industrijätten Bosch finns i parken. Car Multimedia är ett av de områden, dock inte det största, som håller Boschs Lundapersonal sysselsatt. Kontoret etablerades tidigt 2016 och har sedan dess vuxit till att omfatta 150 personer. Bosch letar i dagsläget efter större lokaler att växa i på Ideonområdet.
En av de bärande anledningarna till att de stora bilföretagen etablerat sig i Lund är IT-kompetensen. Den kommer bland annat från storbolag som Sony Mobile och Ericsson vars varsel frigjort personal. Mia Rolf, vd på Ideon pekar på ytterligare faktorer som spelar in.
“Det svar vi får är att bolagen vill 1, sitta nära ett universitet, 2, nära annan högkvalitativ kompetens som kan vara intressant för framtida tillväxt, 3, sitta nära andra high tech innovationsbolag att samarbeta med. Både Volvo Cars och Bosch började med att ta över ett mindre bolag med rätt kompetenser och har sedan vuxit kraftigt via rekrytering. Den kompetens man eftersträvar är bland annat inbyggda system, Internet of Things och radiokommunikation, något som inte finns i Malmö, Göteborg, eller för den delen tyska automotive klustret kring Stuttgard”, skriver Mia Rolf i ett mejl till Rapidus.
En rapport från Smarter Mobility Hub i Lund – genomförd på uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne – bekräftar att det i Skåne finns flera kompetensområden som är viktiga för fordonstillverkare.
– Det rör sig om specialistkompetens inom inbäddade system, mobiltelefoni och spelutveckling. De nya bilarna bygger nämligen i hög grad på dessa teknologier och det gör Skåne till en naturlig hubb för framtidens fordonsindustri, sa Smarter Mobility Hubs vd, Mats Lindblad, till Rapidus tidigare i sommar.
I studien framkommer det även att det saknas utvecklare inom dessa områden hos traditionella biltillverkare, inte minst i det tyska fordonsklustret i Baden Würtemberg.
Parallellt som mjukvara tar allt större plats i fordonstillverkningen är elektriska fordon på frammarsch i Skåne. I skuggan av jättarnas etableringar på Ideon närmar sig ett projekt med en eldriven trehjulig motorcykel i Hjärup kommersiell fas. Ola Svensson började bygga motorcykeln runt två och ett halvt år sedan.
– Det gick ganska snabbt till att vi kunde ut och provköra första gången, det tror jag vi gjorde i november 2017. Sedan har vi tagit det vidare, nu är vi framme vid att sälja. De stora utmaningarna är att anpassa den till alla krav som finns för att den ska kunna bli godkänd, säger Ola Svensson när Rapidus besöker Omotion i Hjärup.
I höst ska två prototyper visas upp, förhoppningen är att sälja omkring 50 fordon nästa år. Produktionen kommer ske i Kina i samarbete med Omotions partner där. Trehjulingen har en maxhastighet på 110 kilometer i timmen och batteriet håller i cirka 10 mil. I dagsläget ligger priset på strax över 100.000 kronor. Fordonet är tänkt att användas för stadstrafik, nöjeskörning och kortare pendling. Ägaren ska också kunna se data om fordonet i en app.
– Du kan få ut hastigheten, strömmen i motorn, om laddaren är inkopplad hur mycket den laddar, state of charge och state of health på batteriet. Sedan kan du även se spänningen på alla celler i batteriet, det är lite för såna som är tekniskt intresserade och inte för den som bara vill köra, säger Ola Svensson.
Han har civilingenjörsexamen i elektroteknik från Lunds universitet och har likt andra medarbetare i Omotion bakgrund från att ha arbetat på Ericsson.
Ett annat skånskt elbilsprojekt som väntar på att nå marknaden är omskrivna Uniti i Lund. Biltillverkaren har ännu inte börjat producera sin eldrivna bil för stadstrafik. Runt 3.000 förbeställningar har gjorts på bilen som ska väga 450 kilo och tillverkas i hållbara kompositer.
Huruvida Skåne – och särskilt Lund – är i färd med att bli ett fordonskluster för den moderna biltillverkningen är förstås svårt att sia om. Men den avgörande ingrediensen verkar onekligen finnas här: den rätta kompetensen.
Emily Binks