fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ett skånskt fordonskluster växer fram

De senaste åren har flera, stora som små, fordonsbolag etablerat sig i Skåne. Särskilt i Lund där storbolagen har etablerat kontor. Utvecklingen av fordon kretsar allt mer kring mjukvara till självkörande och uppkopplade bilar.

Framtidsutsikterna för fordonsindustrin närmar sig mer och mer science fiction. Självkörande och uppkopplade bilar, artificiell intelligens och infotainment är numera vardagsord, förankrade i verkligheten. Ännu har vägarna inte tagits över av förarlösa fordon men tekniken testas för fullt. Inte minst i USA där Google startade bolaget Waymo vars bilar syns lite här och var på de nordamerikanska vägarna. I Sverige har Volvo Cars i Göteborg sedan ett tag tillbaka testat sina självkörande bilar.

Till denna relativt nya teknik krävs personal med kunskap inom mjukvara IT, och telekom. Något det finns gott om i Lund där just Volvo Cars startade ett kontor på Ideon, efter att ha sugit upp 35 personer från Intel när teknikjätten la ner sin utvecklingsverksamhet 2016. I fjol mer än dubblades personalstyrkan och i dag arbetar över 100 personer på kontoret, fordonsjätten har skrivit på för ett helt hus på Ideonområdet. Inriktningen är självkörande bilar och uppkopplade bilar

Continental Automative – som sysslar med bland annat mjukvara till självkörande fordon – etablerade sig på Ideon tätt efter Volvo Cars. Även tyska industrijätten Bosch finns i parken. Car Multimedia är ett av de områden, dock inte det största, som håller Boschs Lundapersonal sysselsatt. Kontoret etablerades tidigt 2016 och har sedan dess vuxit till att omfatta 150 personer. Bosch letar i dagsläget efter större lokaler att växa i på Ideonområdet.

En av de bärande anledningarna till att de stora bilföretagen etablerat sig i Lund är IT-kompetensen. Den kommer bland annat från storbolag som Sony Mobile och Ericsson vars varsel frigjort personal. Mia Rolf, vd på Ideon pekar på ytterligare faktorer som spelar in.

“Det svar vi får är att bolagen vill 1, sitta nära ett universitet, 2, nära annan högkvalitativ kompetens som kan vara intressant för framtida tillväxt, 3, sitta nära andra high tech innovationsbolag att samarbeta med. Både Volvo Cars och Bosch började med att ta över ett mindre bolag med rätt kompetenser och har sedan vuxit kraftigt via rekrytering. Den kompetens man eftersträvar är bland annat inbyggda system, Internet of Things och radiokommunikation, något som inte finns i Malmö, Göteborg, eller för den delen tyska automotive klustret kring Stuttgard”, skriver Mia Rolf i ett mejl till Rapidus.

En rapport från Smarter Mobility Hub i Lund – genomförd på uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne – bekräftar att det i Skåne finns flera kompetensområden som är viktiga för fordonstillverkare.

– Det rör sig om specialistkompetens inom inbäddade system, mobiltelefoni och spelutveckling. De nya bilarna bygger nämligen i hög grad på dessa teknologier och det gör Skåne till en naturlig hubb för framtidens fordonsindustri, sa Smarter Mobility Hubs vd, Mats Lindblad, till Rapidus tidigare i sommar.

I studien framkommer det även att det saknas utvecklare inom dessa områden hos traditionella biltillverkare, inte minst i det tyska fordonsklustret i Baden Würtemberg.

Parallellt som mjukvara tar allt större plats i fordonstillverkningen är elektriska fordon på frammarsch i Skåne. I skuggan av jättarnas etableringar på Ideon närmar sig ett projekt med en eldriven trehjulig motorcykel i Hjärup kommersiell fas. Ola Svensson började bygga motorcykeln runt två och ett halvt år sedan.

– Det gick ganska snabbt till att vi kunde ut och provköra första gången, det tror jag vi gjorde i november 2017. Sedan har vi tagit det vidare, nu är vi framme vid att sälja. De stora utmaningarna är att anpassa den till alla krav som finns för att den ska kunna bli godkänd, säger Ola Svensson när Rapidus besöker Omotion i Hjärup.

I höst ska två prototyper visas upp, förhoppningen är att sälja omkring 50 fordon nästa år. Produktionen kommer ske i Kina i samarbete med Omotions partner där. Trehjulingen har en maxhastighet på 110 kilometer i timmen och batteriet håller i cirka 10 mil. I dagsläget ligger priset på strax över 100.000 kronor. Fordonet är tänkt att användas för stadstrafik, nöjeskörning och kortare pendling. Ägaren ska också kunna se data om fordonet i en app.

– Du kan få ut hastigheten, strömmen i motorn, om laddaren är inkopplad hur mycket den laddar, state of charge och state of health på batteriet. Sedan kan du även se spänningen på alla celler i batteriet, det är lite för såna som är tekniskt intresserade och inte för den som bara vill köra, säger Ola Svensson.

Han har civilingenjörsexamen i elektroteknik från Lunds universitet och har likt andra medarbetare i Omotion bakgrund från att ha arbetat på Ericsson.

Ett annat skånskt elbilsprojekt som väntar på att nå marknaden är omskrivna Uniti i Lund. Biltillverkaren har ännu inte börjat producera sin eldrivna bil för stadstrafik. Runt 3.000 förbeställningar har gjorts på bilen som ska väga 450 kilo och tillverkas i hållbara kompositer.

Huruvida Skåne – och särskilt Lund – är i färd med att bli ett fordonskluster för den moderna biltillverkningen är förstås svårt att sia om. Men den avgörande ingrediensen verkar onekligen finnas här: den rätta kompetensen.

Emily Binks

De senaste åren har flera, stora som små, fordonsbolag etablerat sig i Skåne. Särskilt i Lund där storbolagen har etablerat […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.