torsdag 12 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Broloppet drar in miljoner till idrotten

|  

På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

40 000 löpare som betalar 1 050 svenska kronor var i startavgift ger intäkter på 42 Mkr. Kostnaderna för att genomföra loppet beräknas till 38 Mkr.

Broloppets svenska pressansvariga Lisa Nilsson understryker att detta är budgeterade siffror, inte det faktiska utfallet. Loppet samarrangeras av de båda ideella idrottsföreningarna MAI (Malmö Allmänna Idrottsförening) i Sverige och danska Sparta Atletik & Løb i Danmark.

– Överskottet delas lika mellan föreningarna och går direkt till barn- och ungdomsverksamheten. Och det är föreningarna som står för förlusten om det blir en sådan.

Men så ser det alltså dessbättre inte ut att bli och det finns fler potentiella intäkter än startavgifterna.

På Broloppets sajt listas ett tjugotal sponsorer, partners och leverantörer, med huvudsponsorn Boozt i toppen. Det finns ingen siffra på hur mycket deras bidrag betyder i reda pengar. En hel del består av byteshandel där sponsorerna bidrar med saker eller tjänster som annars skulle ha behövt köpas in.

Med start idag genomförs en så kallad i expo under tre dagar i Atleticum på Stadionområdet. Både där och vid målgången på söndag arrangeras också en food court. Dessa arrangemang genererar hyresintäkter.

Till det kommer medverkande företag och andra som gör egna arrangemang i samband med loppet. 

– Exempel på detta är stora arbetsgivare som SAS, Tetra Pak, och Alfa Laval, som dels har många löpare i loppet och dels gör arrangemang för dem när de har gått i mål och därmed både hyr plats och köper mat via arrangörens upphandlande partners. 

Stora transportkostnader

De största kostnadsposterna är transporter av olika slag tillsammans med så kallad områdesetablering, det vill säga staket, toaletter och tält och liknande. Ideella krafter från föreningslivet står för mycket av funktionärsjobbet i samband med loppet. Funktionärer bjuds på mat men får ingen lön. Däremot kan föreningar med många engagerade funktionärer få föreningsbidrag.

På söndag reduceras brons kapacitet för vägtrafik rejält när en körbana stängs av för att ge plats åt loppet och tunnel-delen enkelriktas under en del av dagen.

Kostar det inget att hyra Öresundsbron?

– Nej. Bron är värd för loppet och står för sina kostnader. Broloppet, alltså MAI och Sparta, står för det som rör loppets genomförande. Det är sådant som skulle ha kostat oavsett om det var på en bro eller en vanlig väg. Ingen hyra eller liknande utgår. 

Ola Nilsson

På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.


  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.