Nu släpps tredje avsnittet av Lejonkulan. Rapidus podcast gästas i dag av Spiideo och dess grundare, bluetooth-pionjären Örjan Johansson. Hur vet man när det är dags att dopa sig med VC-muskler?
Videoanalysföretaget Spiideo har passerat 100 miljoner kronor i återkommande intäkter, men är alltjämt uppstickaren i täten som slåss om andelarna världsmarknaden för sportanalys.
Spiideo var tidigt ute med sin teknik för videoanalys inom sport. I dag har bolaget kunder inom alla nivåer av internationell elitidrott, allt från Svenska Fotbollförbundet till Premier League och NHL.
Tre bolag har i dag täten på den globala marknaden och tävlar om andelarna. Spiideo är än så länge minst i gänget och trions uppstickare. De stora heter Pixellot och Hudl.
För att bli världsledande behöver den svenska uppstickaren doping, i form av internationella VC-muskler, det vill säga riskkapital. Frågan är bara när, en fråga som blir svårare att svara på i ett kallt investerarklimat.
Grundaren Örjan Johansson gästar dagens Lejonkulan och berättar bland annat om lärdomarna från att ha lett teamet på Ericsson som tog fram och etablerade bluetooth-tekniken som en internationell standard. Kommer Spiideo göra en liknande succé?
Efter bara två pilotavsnitt har Lejonkulan seglat upp på topplistan över Sveriges 25 mest populära business-poddar. Glöm inte att följa oss! Klicka här på Spotify och Apple Podcaster för att komma till programmet.