Helsingborgs stad ska under våren etablera ett innovationsdistrikt i Oceanhamnen. Staden och regionen hoppas att initiativet ska bidra till att sudda ut kommungränserna när det gäller skånsk innovation.
Distriktet kallas Heidi, Helsingborg Innovation District, och ligger söder om centralstationen. Där finns redan LU:s Campus Helsingborg, kontorshotellet Mindpark, kontorshuset Prisma med teknikhubben Hetch och Recolab, en innovationshub inom återvinning. Samtliga har involverats i satsningen.
– Även Sydsvenska Handelskammaren, Wihlborgs och många lokala eldsjälar har på olika sätt engagerats. Det är inte bara i Helsingborgs stads intresse, det är angeläget alla, inte minst näringslivet, säger Claes Malmberg, näringslivsutvecklare och Helsingborgs stads projektledare för Heidi.
Innovationshubbarna finns redan på plats, så vad är det ni ska göra rent konkret?
– Till att börja med ska staden anställa en verksamhetsledare som bland annat ska jobba med plats- och finansieringssamverkan för att öka förutsättningarna för distriktets alla aktörer att synas och lyckas. Mycket handlar om att koppla ihop olika och lika så att nya oväntade innovationssamarbeten skapas. Distriktet ska dessutom stimulera klimatneutralitet, det är ett ytterst viktigt mål.
Parallellt utreder Malmö förutsättningarna för att etablera ett liknande startup-distrikt på Universitetsholmen, med Minc i centrum och Media Evolution City runt hörnet, bland annat.
– Vi kan dra nytta av varandra, hitta samarbeten som gynnar alla. Vi vill ha ett starkare Skåne, det här med kommungränser är ointressant när man pratar om utveckling. Därför ville vi involvera regionen och LU från början. Kärnan är ju att främja en nyskapande kreativitet som kan komma hela samhället till nytta, säger Claes Malmberg.
Han får medhåll av Anna Jähnke (m), ordförande för Region Skånes utvecklingsnämnd.
– Skåningar tycker att det är långt mellan Helsingborg och Lund, men det är inte det. Vår vision är att sudda kommungränserna och samtidigt lyfta de lokala styrkorna. Alla kommuner har något unikt, men det är tufft med 33 kommuner på så liten yta. Om vi konkurrerar för mycket inom regionen riskerar vi att tappa konkurrenskraft utåt, säger hon.
Ett steg i den riktningen har regionen tagit i konsolideringen av de regionala bolagen Business Region Skåne, Event in Skåne och Tourism in Skåne – som nu alla ingår i Visit Skåne. Nu hoppas man att det skapas fler samarbeten som det mellan Minc och Krinova, som Rapidus rapporterade om i december.
– Vi behöver ha attraktiva innovationsmiljöer över hela Skåne och jobba mer med en sammanhållen marknadsföring. Det finns många lokala organisationer som kan fylla en större roll i fler delar av Skåne, säger Daniel Kronmann, Region Skånes enhetschef för innovation och entreprenörskap, som ansvarar över regionens engagemang i Heidi.
Emiliano Strauss