tisdag 16 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny dryck av avokadokärnor på väg

|  
|  

Malmöbolaget Simply No Waste har sedan sin första produktlansering i våras etablerat sig på 28 restauranger. Nu gör bolaget sig redo att lansera sin andra produkt baserad på extrakt från avokadokärnor.

Simply No Waste samlar in avokadokärnor från restauranger och caféer för att utvinna näringsextrakt och sedan sälja tillbaka en produkt till restaurangerna. I nuläget har bolaget 28 kunder i Malmö, Helsingborg och Köpenhamn. I somras lanserades bolagets första dryck och om ett par veckor kommer bolagets andra produkt, en kolsyrad dryck riktad mot restauranger.

– Om två till tre veckor ska vi lansera nästa produkt, det blir en kolsyrad avokadodryck till restauranger, säger vd:n Arash Sabet, som grundat bolaget tillsammans med Tina Johnsson Sabet.

Han betonar att bolagets fokus i första hand inte är att utveckla drycker, utan snarare ett livsmedelsteknikbolag. Idén är att använda restprodukter från mat- och jordbruksindustrin till nya förädlade produkter i en cirkulär modell, men det behöver inte uteslutande vara drycker.

– Vi hade ett spansk dryckesföretag som kontaktade oss, men vi vill inte binda upp oss till att enbart jobba med drycker, vilket det skulle innebära, säger Arash Sabet.

Bolaget har dock planer för ytterligare en vätskebaserad produkt, som ska komma under nästa vår och riktas mot nya branscher.

– Vårt första mål är resehandeln och att sälja på flygplatser i Europa, det andra är att sälja på apotek, säger han.

I dag jobbar åtta personer i bolaget, som sitter på Minc i Malmö och även får stöd av Krinova i Kristianstad. Själva utvinningen görs i samarbete med avdelningen för livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola.

Mette Carlbom

Malmöbolaget Simply No Waste har sedan sin första produktlansering i våras etablerat sig på 28 restauranger. Nu gör bolaget sig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.