Malmöbyrån Hansson Thyresson inleder ett generationsskifte när Maja Modigh tar över som vd. Hon är dotter till Anders Hansson, bolagets ena grundare, och tar över posten efter Lars Thyresson, medgrundaren som varit bolagets vd sedan starten 1994. Nu ska patentbyrån satsa på att modernisera och digitalisera sina tjänster i högre utsträckning.
– Det känns ärofyllt, det är rätt ord om jag bara får välja ett. Det är också kul och utmanande att förvalta och utveckla det som min far och Lars har byggt upp, säger Maja Modigh till Rapidus.
Det ingick inte i hennes planer att börja jobba med immaterialrätt. Hon är civilingenjör i grunden och har arbetat främst inom fastighetsbranschen. Hon är dock är inte ny på Hansson Thyresson. Som tonåring brukade hon sommarjobba på företaget och när hon hörde att hennes far och medgrundaren börjat planera sin reträtt tog hon chansen.
– Jag tog på mig en annan hatt än när jag var dottern som sommarjobbade. Det kändes naturligt och helt rätt att förvalta familjebolaget och jobba med alla våra medarbetare. Sen såg jag att det finns en del att utveckla och att jag kan tillföra nya perspektiv, säger Maja Modigh.
Hur ska du utveckla företaget?
– Att jag har en annan bakgrund tror jag är positivt i en annars ganska homogen bransch. Jag kommer in med en ny syn på våra strukturer och tjänster, kanske lite ny syn på ekonomin också. Vi vill vara med att sätta nya gränser inom digitaliseringen i vår bransch och hela tiden utveckla våra tjänster efter våra kunders behov.
Några konkreta exempel?
– Vi tittar till exempel på hur vi kan göra det lättare för våra kunder att förstå vilka skydd de har och vilka de saknar. Det är ibland svårt för kunder som inte har vana av att arbeta med IP-frågor att förstå och överblicka området. Vi vill ’göra det svåra enkelt’.
Vad tror du är den största skillnaden mellan IP-branschen i dag och när bolaget bildades?
– Det är större konkurrens i dag, du måste slita mer för dina uppdrag. På 90-talet kunde man nog vara lite mer bekväm, det vara bara att vänta in förfrågningarna. Samtidigt är IP mycket mer i ropet i dag, branschen har växt på flera håll. Förr sa man att ungefär 60 procent av ett framgångsrikt företag utgörs av immateriella tillgångar, nu är det närmare 90 procent.
Emiliano Strauss