onsdag 24 april 2024

inloggad som

34orna del V: Sol, influencers och mordiska bananer

Det är som vanligt tvära kast mellan 34ornas olika fokusområden. Efter dagens fem 34or återstår bara ett litet gäng – plus årets topp fem som presenteras på scen nu på måndag 8 november, kl. 17 hos PwC i Malmö. Vi har haft några avbokningar, så om du inte anmält dig har du fortfarande en chans att träffa Skånes nuvarande och framtida näringslivsstjärnor. Anmäl dig här!

Hampus Tarras-Wahlberg, 30, Karl Roos, 32 och Julia Beyer, 28, kallas tillsammans Suntribe. Deras ekologiska och mineralbaserade solkrämer säljs sedanårsskiftet online på Apoteket i Sverige och av 17 olika distributörer världen över. Inte konstigt att de redan uppmärksammats i Cosmopolitan, Focus och Financial Times.

Influencertjänsten Mysocial, som utvecklas av Golden Glow i Malmö – och vd Mustafa Alfredji, 24 – har vuxit upp. Med 1,8 miljarder visningar i månaden för gratistjänsten lanserade Mysocial sin premiumtjänst i år för att konvertera sina tusentals influencers till betalande användare. En ny AI-motor som ska hjälpa företag att välja rätt influencer för sin annonsering och integrerade Youtube-videos direkt i appen hör till nyheterna.

Victor Ågren, 33, och hans DeadToast har inte mycket kvar att erövra i spelvärlden. ”My Friend Pedro” har laddats ned flera hundra miljoner gånger, blivit lanserat till Switch, håller på att bli tv-serie i John Wick-författaren Derek Kolstads händer och uppdaterades i höst som mobilspel. De mordiska bananerna tar över världen och titeln ”den svenske indiekungen” som Osbysonen fick tidigt i karriären passar bara bättre för varje år.

Mbegu Solar med vd Wenjing Yang, 28, i spetsen har fått in LU Holding som delägare och vidareutvecklar sina solcellsdrivna laddstationer för afrikanska mikroentreprenörer. Dotterbolaget i Kenya har nu gjort ett pilotprojekt med 30 användare, vilket bara är toppen på ett isberg. Bara i staden Kutui där projektet genomförts har Mbegu Solar räknat till 100.000 potentiella kunder.

I fjol blev Joint Academy och Jakob Dahlberg, 30, riksbekanta när de tog in 200 miljoner kronor av bland andra Kinnevik. Pengarna har kommit till användning, omsättningen fyrdubblades och personalstyrkan tredubblades. Nu väntar en större internationell expansion för det digitala vårdbolaget med fokus på artros. Men på 34-listan blir man bara topp fem en gång xå Jakob förbrukade sin plats redan i fjol.

Det är som vanligt tvära kast mellan 34ornas olika fokusområden. Efter dagens fem 34or återstår bara ett litet gäng – […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad