AI-bolaget Katam lanserar en app med sin teknik för bildanalys av skog. Samtidigt öppnar man en kapitalrunda för att bygga upp en försäljningsorganisation och arbetar på att skala upp tekniken.
Katams mjukvara tar 3D-bilder som analyseras med hjälp av en algoritm för djupinlärning. Den lär sig dra slutsatser om till exempel ett träd utifrån olika kännetecken i en bild. Nu lanserar bolaget sin första produkt i form av en mobilapp.
– Appen är baserad på vår skogsdetekteringsmotor och används för att mäta upp och analysera mindre provytor med hjälp av en smartphone, säger Krister Tham, grundare och vd på Katam.
Tanken är dock på sikt att kunna återskapa hela skogar i 3D. För drygt ett år sedan fick bolaget bidrag från Vinnova för att skala upp och integrera tekniken i en drönare. Det resulterade i en prototyp som ska demonstreras på Drone Center i Västervik i mitten av maj.
– Vi har två metoder att analysera. Den ena går ut på att man ställer in en rutt och flyger ovanför skogen och detekterar trädtoppar och höjder. Sen kan man också flyga i skogen för att till exempel kunna detektera stammarna och annat, men där är det lite kvar innan vi har en färdig produkt, säger Krister Tham.
För den andra metoden måste drönaren än så länge styras manuellt, eftersom Katams Vinnovaprojekt enbart handlade om att filma och mäta skog. Enligt Tham är de dock nära ett partnerskap med ett bolag som utvecklar en teknik för autonomt flygande i skog och de siktar på att ha en produkt inom ett år.
Katams huvudägare är alltjämt Tham och medgrundaren Linus Mårtensson, som båda har bakgrund som chefer inom Sony Mobile. Bland delägarna märks numera affärsängeln Hans Thunander och Anton Holmström, som tidigare ansvarat för Skogstyrelsens nationella drönarprogram.
Bolaget öppnar nu dessutom en ny kapitalrunda för externa investerare, en första runda av två som ska ge bolaget fem miljoner kronor totalt. Pengarna ska gå till att bygga upp en försäljningsorganisation i Sverige, där tanken är att bygga upp ett nätverk med ambassadörer runt om i landet som säljer ”face to face”.
Emiliano Strauss