Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje benet och har just tecknat ett första partnerskap som ger deras Visa-kort och lojalitetsprogramlösning 300.000 användare.
Tanken är att Plexian ska sälja den bakomliggande tekniken, riktade kunderbjudanden som bygger på transaktionsdata, till större aktörers egna lojalitetsprogram. Nu är det första avtalet i hamn, men Plexian vill inte uppge vilket partnerbolag det handlar om – bara att det har 300.000 kunder i sitt lojalitetsprogram.
– Vi använder en befintlig medlemsdatabas och sedan lägger vi vår digitala plånbok, som är Visa-kopplad, till den. Vi gör det lite annorlunda genom att vi arbetar med prepaidkort, säger Staffan Mattson till Rapidus.
Prepaid-kort är varken ett konto- eller kreditkort, utan ett sorts kontantkort som fylls på och är vanligare i länder med en större andel personer utan bankkonton.
Tanken är att den fysiska handeln, genom Plexians kort, ska kunna identifiera kunder och ge rekommendationer på samma sätt som näthandeln kan göra med inloggade och återkommande kunder. Integriteten blir en knäckfråga, men Staffan Mattson tror inte att användarna kommer ha något emot att dela med sig av sin data – så länge de får ut något av det.
– Vi är måna om att bygga en AI som inte baserar sig på personliga preferenser och egenskaper. Vi registrerar ingenting om kön, ålder, religion eller annan karakteristik, säger han.
För att kunna börja leverera sin produkt under fjärde kvartalet krävs nyanställningar och kapital, antingen genom en större emissionsrunda eller en börsnotering under tredje kvartalet. Bolaget sysselsätter i dag 17 medarbetare och ett antal konsulter, men räknar med att växa till 25 personer vid årets slut. Huvudägare i Plexian är serieentreprenören och tidigare vd:n Sami Sulieman genom Prescott Lewis Invest.
Felicia Frithiof