torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Plexian tecknar första partnerskapet – får 300.000 kunder

|  
|  ,

Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje benet och har just tecknat ett första partnerskap som ger deras Visa-kort och lojalitetsprogramlösning 300.000 användare.

Tanken är att Plexian ska sälja den bakomliggande tekniken, riktade kunderbjudanden som bygger på transaktionsdata, till större aktörers egna lojalitetsprogram. Nu är det första avtalet i hamn, men Plexian vill inte uppge vilket partnerbolag det handlar om – bara att det har 300.000 kunder i sitt lojalitetsprogram.

– Vi använder en befintlig medlemsdatabas och sedan lägger vi vår digitala plånbok, som är Visa-kopplad, till den. Vi gör det lite annorlunda genom att vi arbetar med prepaidkort, säger Staffan Mattson till Rapidus. 

Prepaid-kort är varken ett konto- eller kreditkort, utan ett sorts kontantkort som fylls på och är vanligare i länder med en större andel personer utan bankkonton.

Tanken är att den fysiska handeln, genom Plexians kort, ska kunna identifiera kunder och ge rekommendationer på samma sätt som näthandeln kan göra med inloggade och återkommande kunder. Integriteten blir en knäckfråga, men Staffan Mattson tror inte att användarna kommer ha något emot att dela med sig av sin data – så länge de får ut något av det.

– Vi är måna om att bygga en AI som inte baserar sig på personliga preferenser och egenskaper. Vi registrerar ingenting om kön, ålder, religion eller annan karakteristik, säger han.

För att kunna börja leverera sin produkt under fjärde kvartalet krävs nyanställningar och kapital, antingen genom en större emissionsrunda eller en börsnotering under tredje kvartalet. Bolaget sysselsätter i dag 17 medarbetare och ett antal konsulter, men räknar med att växa till 25 personer vid årets slut. Huvudägare i Plexian är serieentreprenören och tidigare vd:n Sami Sulieman genom Prescott Lewis Invest.

Felicia Frithiof

Malmöbaserade Plexian skulle först bli både bank, digital bokföringstjänst och kundlojalitetsprogram. Nu satsar vd Staffan Mattson allt på det tredje […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.