Köpenhamns kommun ska reducera antalet parkeringsautomater från dagens 1.500 till 800 den 1 april. Resterande byggs om till informationsterminaler som istället visar hur bilägaren betalar med mobilen. Den stora vinnaren är svenska betalappen EasyPark, som i december slog nytt rekord med 46 procent av samtliga betalda parkeringsavgifter i Byen.
Förra året fick Köpenhamns kommun in cirka 320 miljoner danska kronor på parkeringsavgifter, där hälften betalades via mobilen. Av dessa kom i genomsnitt 128 miljoner kronor, det vill säga 80 procent, in via Stockholmsbaserade EasyParks mobilapp. Resterande mobilbetalningar stod danska ParkPark och svenska Parkman för.
– Köpenhamnarna är mycket förtroliga med att använda mobilen och en del av det tror jag beror på att den Danske Bank har varit proaktiva med att deras kunder ska använda mobilen i många sammanhang, säger EasyParks Danmarkschef Lasse Barsholm till Rapidus.
I Malmö ser situationen annorlunda ut. 2015 fick Malmö stad in 140 miljoner kronor genom parkeringsavgifter. Endast 4 procent, alltså 5,6 miljoner kronor, av dessa intäkter betalades via en parkeringsapp.
Eva Svenning är verksamhetsansvarig för parkeringsfrågor på allmän plats i Malmö stad, och enligt henne är EasyPark den avgjort mest använda appen för parkeringstjänster i staden, där två av de fyra procenten, det vill säga 2,8 miljoner kronor, kommer in via EasyParks teknik.
– De är ungefär dubbelt så stora som tvåan SMS Park. Och så har vi två mindre operatörer också. Så sammanlagt är det fyra appar som erbjuds i dag i Malmö stad.
Enligt Eva Svenning kommer Malmö stad att gå ut med en upphandling av denna tjänst senare under våren. Tanken är att begränsa antalet operatörer till två tre stycken, men framför allt att erbjuda minst ett betalningsneutralt alternativ, vilket innebär att avgiften för app-betalningen inte överstiger en traditionell biljett.
De flesta app-operatörer lägger i dag på en procentsats ovanpå pappersbiljettpriset, men Anders Bäck som är vd för EasyPark Sverige, hävdar att det i slutändan ändå blir billigare för konsumenten.
– Med vår tjänst kan man avsluta parkeringstiden när man vill. Via en automat överbetalar kunden i snitt mer än 20 procent. Dessutom kostar det ju kommunen cirka 75.000 kronor att bara sätta ut en enda automat, säger Anders Bäck.
Magnus Erlandsson