Campfire Marketing. Det är namnet på det nybildade bolag som förmodligen kommer att ta vid där den nyligen konkursade Malmöbyrån The Concept Factory avslutar. Joachim Lindgren blir vd även i den nya konstellationen och merparten av styrelsen förblir intakt.
Enligt Joachim Lindgren är det i nuläget inte bestämt vilka eller hur många från The Concept Factory som följer med in i Campfire Marketings verksamhet.
– Just nu försöker vi jobba på och leverera till våra kunder som vanligt. Dessutom är det en rad parametrar som måste falla på plats för att Campfire Marketing ska bli verklighet, säger han till Rapidus.
Samtliga tre av The Concept Factorys nuvarande styrelsemedlemmar – Louise Medin, Richard Kenward och Joachim Lindgren –finns med i det nybildade bolaget Campfire Marketings styrelse. Ny i styrelsen är Patrik Rudenschöld, som tar hand om ordförandeklubban. Patrik Rudenschöld jobbar i dag som projektledare på The Concept Factory.
Som skäl till byråns konkurs anger Joachim Lindgren en snabbare inbromsning av orderingången än väntat blandat med lite slump och en portion otur.
Enligt konkursförvaltaren Bengt Bülow på Ackordscentralen har bolaget endast mindre skulder och en betydande del utestående fordringar, men påpekar samtidigt att det största värdet trots allt sitter i de anställdas huvuden.
The Concept Factory hade innan konkursen verkställdes 13 anställda. År 2014 var omsättningen 14 miljoner kronor och resultatet 250.000 kronor. 2015 dalade omsättningen till 10,4 miljoner kronor och byrån gjorde då en förlust på cirka -1,5 miljoner kronor.
Magnus Erlandsson