tisdag 2 juli 2024

inloggad som

Bemanningsbolag etablerar sig i Skåne

Stockholmsbaserade Inhouses ledning räknar med att omsätta 100 miljoner kronor i år på bemanning och rekrytering av främst kommunikations- och marknadspersonal. Ett nyöppnat Malmökontor, lett av bemanningsveteranen Ida Johnsdotter, ska öka på den siffran.

Ida Johnsdotter har en bakgrund som journalist och har sedan 2001 drivit sitt eget bolag Media Resurs, inriktat på bemanning och rekrytering av redaktionell personal till olika medieföretag. Nu blir hon regionchef för Inhouse, som öppnar kontor på Media Evolution City. Inhouse har haft viss närvaro i regionen tidigare, men det var många år sedan uppger Aje Stenbeck, en av bolagets fyra delägare.

– Nu satsar vi ordentlig. Skälet är att vi har många kunder som också finns i Öresundsregionen, säger han.

Etableringen sker genom att Inouse startar ett nytt dotterbolag, Inhouse Öresund, delägt av Ida Johnsdotter. Malmökontoret kommer initialt att ha två anställda. Bland de tänkta kunderna finns kommunikationsbyråer och företag inom andra branscher som behöver förstärka sin marknads-, HR- eller ekonomiavdelning.

Ida Johnsdotter– Ambitionen är att växa. Jag räknar med att vi kommer omsätta fem miljoner kronor det första verksamhetsåret, säger Ida Johnsdotter till Rapidus.

Parallellt ska hon fortsätta driva Media Resurs, där omsättningen de senaste åren legat runt tio miljoner kronor.

Inhouse finns i dag i Stockholm och Göteborg. Bolaget omsatte 75 miljoner kronor 2014, en siffra Aje Stenbeck räknar med ska öka till 100 miljoner i år.

Erik Olausson

Stockholmsbaserade Inhouses ledning räknar med att omsätta 100 miljoner kronor i år på bemanning och rekrytering av främst kommunikations- och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska aktievinnare – och förlorare

    Första halvåret 2024 har redan gått och då är det dags för en halvårsavstämning av de skånska börsbolagen. Åtta aktier har stigit med mer än 100 procent hittills i år, medan sex stycken har fallit med mer än 90 procent. Se här vilka.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Sommarlyssning i Lejonkulan

    Tröttnat på sommarpratare? Då kan du gå leta upp vår podd Lejonkulan där poddar finns. I dag slår vi ett extra slag för de intressanta AI-företag som gästat lejonet i kulan, den erfarne riskkapitalisten Janne Dahlqvist.


  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Dansken som köper Mason

    Danska Nextt Management, med Christian Hvashøj Schaarup i spetsen, förvärvar den Malmöbaserade förmedlaren av interimchefer Mason Executive Interim.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.