söndag 24 november 2024

inloggad som

Sociala entreprenörer lyckas genom affärsmannaskap

En ny form av välgörenhet och socialt arbete breder ut sig och når framgångar i världen. Sverige ligger i framkant och på Rapidus Efter jobbet berättade tre av landets främsta sociala entreprenörer om hur man genom affärssinne kan förändra.

 

Tisdagskvällens Efter jobbet drog fullt hus hos partnern Sparbanken Öresund. Kvällens huvudpersoner var Soledad Pinero Misa, grundare av Retoy, Hannah Pettersson, generalsekreterare för Mattecentrum, och Sara Damber, vd för stiftelsen Reach for Change.

KL2013_1119-183135__MG_1755
Rapidus grundare Jan Wifstrand intervjuar Soledad Pinero Misa och Hanna Pettersson,
från Retoy respektive Mattecentrum.

Gemensamt för de tre organisationerna är att de vilar på en vilja att förändra, och att de tänker stort och riktar sig mot företag på olika sätt.

Retoy, som ordnar leksaksbyten och pedagogiska workshops om miljö och barns rättigheter, startade genom samarbete med Kinnevik. Soledad Pinero Misa knöt också tidigt band med Blocket, samt Unicef, för att på sikt kunna arbeta mot flyktingläger.

— En dag tänkte jag, ”om jag bara hade några år kvar att leva, hur skulle jag leva, vad skulle jag jobba med?” Svaret var flyktingläger, men det kunde jag inte just då så jag valde något som bidrar till ett mer barnvänligt och hållbart samhälle, berättade Soledad Pinero Misa.

Pengarna Retoy drar in kommer från försäljning av aktiviteter till kommuner och företag, och vinsten återinvesteras i verksamheten. Nyligen belönades Soledad Pinero Misa med Veckans Affärers ”Social Capitalist Award” för sitt entreprenörskap. 

Till skillnad från Retoy, som drivs både som bolag och insamlingsstiftelse, drivs Mattecentrum som en ideell förening, som ger gratis läxhjälp. Finansieringen kommer från givmilda företag och ungdomsstyrelsen.

— Vi följer de regler som finns för föreningar, men jobbar som ett företag och har gjort en snabb expansion. I dag finns våra räknestugor i 24 städer och 155.000 ungdomar får eller har fått stöd genom oss. Våra hjältar är våra volontärer som arbetar i stugorna, i bland annat Rosengård, berättade Hannah Pettersson.

Starten var dock motig, och grundaren Johan Wendt fick höra att hans ambition att hjälpa andra ”var den dummaste jävla idé jag någonsin hört” vilket nu blivit titeln på en bok av honom. Mattecentrum blev också anmält till Skolinspektionen av olika skolor, som trodde att det var en religiös sekt.

KL2013_1119-184339__MG_0406
Hannah Pettersson, Soledad Pinero Misa, Sara Damber och Jan Wifstrand.

En något smidigare start fick Sara Damber, som grundat och jobbat med Friends i 17 år när hon rekryterades av Kinnevik för att leda arbetet med koncernens sociala ansvarstagande.

— Det kändes perfekt att de skulle springa i bräschen för detta, men jag undrade hur fasen jag skulle lyckas med det i de 80 länder de finns representerade i, berättade Sara Damber i samtalet med Rapidus grundare Jan Wifstrand.

Avgörande blev att hitta lokala eldsjälar.

— Vi investerar i sociala entreprenörer och lokala hjältar, vi ger dem finansiering, löner och de bjuds in till vårt inkubatorprogram för att kunna skala upp. De bästa sociala entreprenörerna matchas mot de smartaste affärsmännen och affärskvinnorna inom Kinnevik.

KL2013_1119-182950__MG_1746 KL2013_1119-181420__MG_1681 KL2013_1119-185607__MG_1919

Att få med koncernledningen för att ge trovärdighet åt Reach for Change har också varit viktigt, enligt Damber.

— Man måste vara mer professionell när man investerar i människoliv och socialt ansvar, särskilt när vi rör oss i länder som Kongo. I vartenda land och case har vi kämpat för att sälja in oss hos de lokala bolagen, men när de märker vilken mätbar social förändring vi bidrar till får vi stöd.

Reach for Change är i dagsläget verksamma i nio länder, nästa år etablerar man sig i ytterligare åtta. På skånsk mark bedrivs verksamhet bland annat i Helsingborg, genom projektet ”Building Bridges” som ska öka romska barns närvaro i skolan.

Rapidus scengäster avtackades med de allra första tre biljetterna till premiären av arrangemanget Doers Event i Malmö i vår, som är tänkt att bli en stor återkommande mötesplats runt entreprenörskap.

Text: Jennie Lorentsson
Bild: Kristoffer Lindblad

KL2013_1119-173148__MG_0312 KL2013_1119-173241__MG_0320
Claes Ahlqvist, Sparbanken Öresund; Fredrik Byrfors, Anew Lotta Axelsson, Celemi; Kristina Uddenäs
KL2013_1119-173412__MG_0324 KL2013_1119-173519__MG_0329
Totte Malmström, BioGlan; Olof Andersson, Grant Thornton; Lina Hedman, i4 Succeed Global Pontus Tallberg, FeRSA; Lennart Gustafson, Industrifonden
KL2013_1119-173615__MG_0335 KL2013_1119-173737__MG_0343
Malin Lundgren, Elite Hotel Savoy; Ulrika Andersson, Elite Hotel Plaza Kristina Lang Falck, Wirtén PR & kommunikation; Rasmus Ornstein Fredlund, Mattecentrum
KL2013_1119-173922__MG_0352 KL2013_1119-174411__MG_0363
Lisa Henningsson Önnerlid, W Communication Agency; Sandra Jarlskog, Fulltofta slott event AB Lena Fager, Telia Sonera; Staffan Linde, konsult
KL2013_1119-175022__MG_0376 KL2013_1119-174805__MG_0373
Josef Sjöberg, Cronström Olander; Sofia Saile, PS Communication Malmö Lennart Malmbjer, Sparbanken Öresund; Suzanne Richter, Sten K Johnsons stiftelse


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad