Kort sagt: När köpcentret Emporia öppnar om ett år kommer Skånes handelskarta att ritas om på en enda dag.
Nu är kapprustningen i full gång hos konkurrenterna. Det är upplagt för strid; frågan är vem som vinner och vilka som tar stryk.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Redan första året räknar Emporias ägare Steen & Ström med att locka nio miljoner besökare och omsätta 2,7 miljarder kronor ute i Hyllie. Budgeten är en icke oväsentlig del av den årliga försäljningen i Skånes köpcentrum, totalt närmare 20 miljarder.
Enbart sett till utbudet i Malmö står Emporia med drygt 200 nya butiker för en än mer drastisk förändring av spelplanen.
Norska Steen & Ström driver idag 42 köpcentrum. På Emporia har kedjor som JC och H&M bokats in liksom Ica och Willys. Totalt är 80 procent nu uthyrt. För tillfället jobbar man med att landa de mer exotiska inslagen.
Det gäller att skapa den mest attraktiva shoppingmiljön. Därför vilar inte heller Malmös befintliga köpcenter på hanen.
* Mobilia. Omsätter 1,5 miljarder kronor. Ägs av börsnoterade Atrium Ljungberg som nu lägger ungefär en miljard på renovering och fördubbling av ytan. Ska gå från 70 till drygt 120 butiker.
* Triangeln. Ägs av Vasakronan. Byggs om tillsammans med NCC för cirka en miljard. Ska öka antalet butiker från 65 till 150. Planerad invigning våren 2013. Omsatte innan renoveringen 700 miljoner.
* Caroli city. Fastighetsbolaget Profi satsar ett par hundra miljoner på ombyggnad av köpcentrat med omnejd, inklusive Caroli kyrka. Ska gå från knappt 20 butiker till 60. Nyöppnar också 2013.
Och fler exempel finns, bland annat görs uppfräschningar på Burlöv center. Entré som öppnade 2009 står redan med nya lokaler — men där har de tuffa tiderna börjat märkas. Bara i år har flera butiker tvingats slå igen.
Detaljhandeln pressas av den tilltagande skuldkrisen. Danskarna som tidigare lyft Malmös affärer lyser med sin frånvaro. Så frågan är vad som händer när alla gasar på var sitt håll. Finns det plats för alla butiker?
Branschkännare vill tona ner risken för överetablering. Däremot talar alla om ökad konkurrens. Med den följer givetvis press på lönsamheten, både för köpcentrum och cityhandel.
Alla måste kriga; Emporia för att ta en position och de andra för att hålla stånd.
Samtidigt betyder inte öppnandet av Emporia i oktober nästa år att just Malmös köpcenter per automatik måste släppa ifrån sig kundunderlag motsvarande hela den nya jättens budget. Emporia är tänkt att locka besökare från ett större, regionalt område.
Percy Nilsson har beskrivit centret som en spontan tvärnit längs vägen för familjer på utflykt och semester. Där kan det handla om konsumtion som inte skulle blivit av annars, utan faktiskt kan adderas till den befintliga kakan.
Intressant är att Danmark helt räknats bort i kalkylerna. Med tanke på att handelsströmmen över Sundet till stor del är valutadriven kan det vara ett klokt utgångsläge. Dessutom äger Steen & Ström också Field´s i Ørestad.
Vidare räknar Steen & Ström med att varje besökare spenderar i snitt 300 kronor, att jämföra med Mobila där besökarna ifjol la 200 kronor i genomsnitt. Emporia ska vara spektakulärt och exklusivt. I den logiken finns en möjlighet för andra centrum att bibehålla en mer lokal, vardaglig prägel.
För Triangeln är Citytunneln avgörande. Från att ha varit en av Malmös tråkigaste parkeringsplatser blir Triangelns baksida stadens nya framsida för tiotusentals som dagligen kommer upp från tågstationen. Också Kv. Caroli satsar på utemiljön och lär med sitt centrala läge kunna fånga en del efter jobbet-kunder.
Över tid har Malmö och Sydsverige en stabil tillväxt. Befolkningen ökar och med en prognostiserad försäljningstillväxt väntas det stärka konsumtionsunderlaget med drygt 20 procent mellan 2010 och 2015, enligt statistik från företaget Centrumutveckling.
Problemet är att så många butiker öppnar på en och samma gång. Det är upplagt för ett hårdnackat parti Svälta Räv, och det gäller att inte hamna på glid.
För vad är värre än att ha ett köpcentrum som går dåligt? Jo, att ha ett köpcentrum som alla pratar om att det går dåligt. Rykte och kritisk massa är viktigt. För Entré gäller det nu att vända trenden.
De stora vinnarna på projektet Emporia heter sannolikt Hyllie och Malmö stad.
Idag ter sig Hyllievång alltjämt som ett ogästvänligt blåshål. Visst har några företag hittat dit med kontorsetableringar och arenan lockar med arrangemang. Citytunneln är den stora pulsådern, men det kommer att vara Emporia som verkligen sätter fart på området — och ger stan ännu ett dragplåster.