Den ena jobbar alltid – den andra värnar om sin fritid. Den ena vill bygga sitt företag för många år framöver – den andra längtar ständigt efter nya projekt. På Rapidus Efter jobbet-möte träffades två unga entreprenörer som visar publiken att det går att lyckas med helt olika inställningar.
För Therese Albrechtson, 23 år, göteborgare och nyligen utsedd till Europas främsta riktigt unga entreprenör av tidningen Business Weeks läsare, började karriären intensivt nog med jobb och handbollsträning under dygnets alla timmar. Men en dag svimmade hon framför ratten och körde in i en lastbil. Efter det tar hon det lugnare.
Malmöbon Mattias Tyrberg, 24, har lyckligtvis inte haft några sådana erfarenheter – så jobbar han också ständigt. Förhoppningen är att Saplo, företaget för textförståelse som han äger och driver tillsammans med forskaren Sverker Sikström, ska lägga grunden för nästa generations internet. Ett mer kortsiktigt mål är att ta sig in på den amerikanska marknaden.
— Vi var i USA och träffade stora företag som sa att vår idé lät intressant och vi borde finnas där, berättar han.
Att det blev en karriär som entreprenör var långtifrån självklart för Mattias Tyrberg. Hemifrån hade han med sig synen på fast anställning som det ultimata målet. Det som förändrade saken för hans del var dels ett UF-företag som han drev på gymnasiet i Helsingborg, dels entreprenörsföreningen Fena för studenter i Lund.
— De andra medlemmarna där vågade tro på mig: “Kom igen nu Mattias, starta”, säger han.
Och då han stötte på Sverker Sikström i samband med sitt ex-jobb valde Mattias Tyrberg alltså att hoppa av studierna i industriell ekonomi och satsa på Saplo, som utvecklar en metod för digital textförståelse, som liknar den hjärnan använder.
För Therese Albrechtson rådde däremot ingen tvekan om att hon skulle bli företagare. Direkt efter gymnasiet valde hon bort sin plats på Handels för att starta eget med försäljning av överfallssprejer. Att hon inte hade något kapital var inget problem, för efter att hon lyckats få lokaltidningen i Partille att skriva om henne fick hon låna sammanlagt en halv miljon kronor av elva olika personer.
— Det var räntefritt och utan att de fick några andelar i bolaget. Jag berättade vilken otrolig samhällstjänst de skulle göra genom att hjälpa unga entreprenörer. Och jag betalade tillbaka pengarna efter ett halvår, säger hon.
— Det finns alltså minst elva dumskallar i Partille… säger Jan Wifstrand, som tillsammans med Wivan-Kristina Sandberg leder samtalet.
— Jag kanske kan vara med i Rapidus nyhetsbrev nästa vecka? föreslår Mattias Tyrberg.
Efter två år hade Therese Albrechtsons företag kommit upp i 2,5 miljoner kronor i omsättning. Då föll hon i trappan till tvättstugan, slet av ett ledband och störtade med huvudet före nerför en och en halv våning.
— Läkarna visste inte om jag kunde överleva, jag låg i sängen i sju månader, berättar hon utan att låta alltför nedstämd.
Annorlunda var det då hon låg till sängs och det snabbt gick utför för hennes företag. Hon bestämde sig för att sälja det och satsa på något nytt: sitt intresse för design. I bolaget GreyZone säljer hon numera Chanelinspirerade kläder i gråskala. Dessutom har hon blivit delägare i Iboards, som utvecklat en slags interaktiv whiteboard.
— Men mest håller jag föreläsningar om entreprenörskap och om att se möjligheter i stället för hinder. Många ser så mycket problem och tar inte ansvar för sina egna handlingar och egna val, säger hon.
Medan Therese Albrechtson föredrar att satsa på nya projekt som snart leder fram till försäljning, tror Mattias Tyrberg att han kommer att stanna ett bra tag i Saplo.
— Mitt mål nu är inte att sälja utan att bygga ett företag. Det finns så mycket att göra och jag gillar att spåna idéer, säger han.
Saplos produkt har visserligen ännu inte nått säljstadiet, men företaget har bland annat varit i final i riskkapitaltävlingen Seedcamp i London. Och Mattias Tyrberg hoppas på mer riskkapital – fast helst inte från affärsänglar.
— Vi för diskussioner med stora riskkapitalister. Det är lika mycket arbete med affärsänglar, men mindre pengar, säger han.
Om Therese Albrechtson skulle kunna vara en av dem som stöttar honom är ännu inte klart. Hon betonar nämligen att hon först måste lära känna personer för att veta om hon tror på dem.
— Många gånger är det inte vad man gör utan hur man gör det som spelar roll, säger hon.
En sak står dock klart på Efter jobbet-mötet på Hotel Noble House i Malmö: Att Therese Albrechtson och Mattias Tyrberg har minst en gemensam nämnare. Ingen av dem skulle kunna tänka sig att byta sin entreprenörstillvaro mot ett fast jobb.
Text: Anna Palmehag
Bild: Kristoffer Lindblad
|
![]() |
Erik Olausson, Rapidus; Lisbeth Barchan, Sparbanken Finn | Johanna Ragnars och Pernilla Ohlsson, Poolia; Mathias Söderberg, The Concept Factory |
![]() |
![]() |
Karin Wittrup, Christian Melkersson och Klas Hofwing, Ernst & Young | Michel Massadakis, Telisol; Johan Bille, Telia |
![]() |
![]() |
Mats Hägerfors, AS3; Björn Strandgårder, HQ Bank; Tage Lilja, AS3 | Matts Nilsson, Catella; Sven Olsspn, LU Innovation |
![]() |
![]() |
Kristina Steeg och Martin Godely, Delectus Amrop Hever | Helene Isgren, Ernst & Young; Sam Aston, Epsilon |
![]() |
![]() |
Anna Andersson, Lunds universitet; Mikaela Holm, Katarina Fagerström och Louise Danielsson, ID Kommunikation | Ida Åstrand och Daniela Rogosic; Sund kommunikation. |
![]() |
![]() |
Niklas Andersson och Björn Östman, Resursgruppen |
![]() |
![]() |
Stefano Mastio, Mikaela Lund och Catharina Kramer, Komet |