tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Brimstone i Malmø udvikler ny software til omverdensanalyse

Fire tidligere ansatte på IT-virksomheden Absalon i Malmø vil forsøge at løse problemet med dagens overflod af information.

I det nystartede firma Brimstone vil de udvikle et stykke software til business intelligence. Det handler blandt andet om konkurrenceovervågning og omverdensanalyse, som i dag i høj grad foregår gennem manuelle søgninger.

— Vældig meget information er tilgængelig i elektronisk form, men det er svært på en organiseret måde at få kontrol over den og se sammenhænge, siger adm. dir. Oliver Merlöv.

Broderen, Sebastian Merlöv, en af grundlæggerne af Absalon og nu senest Virtual Business House, har indskudt kapital i Brimstone. Han ejer en tredjedel af aktierne med option på at øge til 40 procent.

Den første version af softwaren skal være færdig til sommer og både kunne gemme relevant information løbende i et eget arkiv og foretage specifikke søgninger eller overvåge særligt interessante hjemmesider.

Konkurrenter mangler ikke, men det handler først og fremmest om store systemer til business intelligence eller om konsulentfirmaer, som udfører omverdensanalyse. Brimstones styrke vil ligge i, at softwaren bliver lettere at anvende og koster betydeligt mindre. Salgs- og distributionskanalen er internettet, hvilket reducerer omkostningerne yderligere.

Ved siden af softwareudviklingen udfører Brimstone konsulentopgaver, hvilket mindsker behovet for ekstern kapital og bevirker, at adm. dir. Oliver Merlöv regner med at nå break-even allerede sidst på året.

De øvrige grundlæggere af Brimstone er Anders Nilsson, Fredrik Johansson og Jörgen Andersson.

Fire tidligere ansatte på IT-virksomheden Absalon i Malmø vil forsøge at løse problemet med dagens overflod af information. I det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.