tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Lasse Göransson satser Smart

Citybilen Smart, som blev udviklet af Mercedes, skal være en rullende reklamesøjle. Inden et år skal mindst hundrede Smart-biler med reklameskilte være på gaden i Malmø, Gøteborg og Stockholm. Efter sommer skal ideen eksporteres til København.

Bilerne males i virksomhedernes farver og forsynes udvendigt med højttalere, spotlights og brochurestativer. Smart-bilernes karrosseri består af ni plastplader, som er lette at udskifte. På den måde kan bilerne også anvendes til tidsbegrænsede eller lokale reklamekampagner uden at behøve omlakering.

Bag projektet står Lars Göransson, grundlægger af butikskæderne Skopunkten og Handelskompaniet Factory Outlet sammen med Storm Reklambyrå i Malmø.

Valget af Smart-bilerne begrunder Lars Göransson med, at modellen er opsigtsvækkende og desuden energibesparende.

— Mange virksomheder har biler, som bare kører rundt lokalt i centrum hele dagen. Nu kan de lease biler, som er reklamesøjler for dem selv eller andre virksomheder.

Urproducenten Certina er de første, der afprøver markedsføringsmetoden.

Citybilen Smart, som blev udviklet af Mercedes, skal være en rullende reklamesøjle. Inden et år skal mindst hundrede Smart-biler med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.