tisdag 13 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny CEO hos Atosho retter blikket mod Sverige efter kapitalrejsning

Det går stærkt for den kun ét år gamle, københavnske it-virksomhed Atosho, som efter en dugfrisk, opsigtvækkende kändis investering på et tocifret millionbeløb, og ny CEO per 1. marts, gør sig klar til at etablere kontor bl.a. i Sverige formentlig indenfor i år.

– Det mest oplagte sted er Malmø eller Stockholm, hvor det foregår på it-området, fastslår Atoshos nye CEO, Thomas Busk, som kommer fra stillingen som ansvarlig Microsofts vesteuropæiske onlinedivision. End ikke Atoshos egen hjemmeside, medier eller pressemeddelelser har annonceret direktørskiftet, men ifølge Thomas Busk er det et udslag af, hvor stærkt det går nu.

Ekspansionen til Sverige (og forhåbentlig USA) gøres mulig af en stærkt medieomtalt ny investering fra fodboldholdet Manchester Uniteds legendariske manager, sir Alex Ferguson. I en pressemeddelelse siger han, at holdet bag Atosho tidligere har bevist, at de kan gøre onlinekoncepter til internationale succeser.

Tidligere CEO — og nu ren bestyrelsesformand i Atosho, Anders Ibsen, siger, at Alex Ferguson som aktionær betyder meget for firmaet. Atosho tilbyder it-løsninger til virksomheder, som vil gøre det lettere for kunderne at købe produkterne, efter kunderne har hørt eller læst om dem i medierne. Eksempelvis hvis man læser en boganmeldelse kan man med Atoshos system gå direkte til køb frem for at skulle google sig frem til en hjemmeside. Atosho er en forkortelse af ”atomised shopping”.

Også i februar kom en ny investring på godt 10 mio. DKK, så firmaet er velpolstret nu til udvikle platformen, salget — og etablere sig bl.a. i Sverige. Atosho har allerede kontorer i Norge, Frankrig, Italien, Storbritannien, og har pilot-projekter med samarbejdspartnere i USA.

Af Keld Broksø

Det går stærkt for den kun ét år gamle, københavnske it-virksomhed Atosho, som efter en dugfrisk, opsigtvækkende kändis investering på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.