onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

HH-Ferries´ batteridrift kommer nu – 3 måneder for sent – og med uvisse erstatninger

Efter tre måneders forsinkelse og usikkerhed hele sommeren melder driftsdirektør Jens Ole Hansen fra HH Ferries AB nu til Rapidus, at han er helt sikker på indvielsen af verdens største batteridrevne færge på HH-forbindelsen vil ske her i udgangen af august. Usikkert er derimod stadig et gigantisk mellemværende i millionklassen med leverandøren.

I følge Rapidus´ kilder indenfor EU- og aftaleret vil store forsinkelser normalt udløse erstatninger, når store EU-penge er involveret. Investeringen lyder på 300 millioner SEK (heraf 120 mio. EU-penge) til færgerne Tycho Brahe og Aurora. Tilskuddet fra EU var afgørende for ombygningen, men EU-organisationen INEA, som forvalter infrastruktur, har ikke svaret på Rapidus´ spørgsmål, men har derimod været i dialog med HH Ferries.

– Vi har præciseret, at vores deadline for projektet var 2017, og derfor får vi ikke problemer med INEA og skal derfor ikke betale erstatninger til EU, siger Jens Ole Hansen.

Anderledes kan det blive med leverandøren ABB Marine and Ports. Problemet er her, at de skulle være klar ved et stort pressemøde 20. juni med den danske klimaminister, Lars Chr. Lilleholt, til at sætte batteridriften i gang. Normalt i store byggeprojekter koster det leverandøren dyrt at overskride deadlines, men her er tavshed fra begge parter i sagen.

– Jeg ønsker ikke at kommentere den sag, siger Jens Ole Hansen.

Cecilie Heavens, Global Head of Marketing and Communications i afdelingen BU Marine and Ports hos ABB AS i Norge, er også kryptisk om erstatninger:

– Generelt afslører vi ikke detaljer ved kundekontrakter, siger Cecilie Heavens kun.

Dvs. offentlighed om eventuelle millionerstatninger må afvente årsregnskabet fra HH Ferries. Årsagen til forsinkelsen er, at færgerne ikke må være blot 5 minutter forsinkede, da det vil ødelæge sejlplanen. Og det har batterisystemer hidtil alligevel ikke kunnet leve op til.

Af Keld Broksø

Efter tre måneders forsinkelse og usikkerhed hele sommeren melder driftsdirektør Jens Ole Hansen fra HH Ferries AB nu til Rapidus, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.