måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Anotos Japan-direktør: Forbrugersegmentet nødvendigt på sigt

Anotos partnere er nødt til at satse på forbrugermarkedet, hvis Lundselskabets digitale penne skal opnå et seriøst gennembrud. Det siger Teruo Yamanaka, adm. dir. for Anotos japanske datterselskab, til Rapidus.

I sommer oprettede Anoto i Japan et joint venture-selskab sammen med Maxell, en virksomhed der måske er mest kendt for forskellige typer af lagringsmedier. Resultatet blev Anoto-Maxell, hvor Anoto ejer omkring 80 procent og Maxell resten. Firmaet bevæger sig nu langsomt i retning af forbrugermarkedet, men det er via selskabets partnere, at fremstødet skal komme.

Anoto-Maxells nuværende partnere består blandt andet af Hitachi, Dai Nippon Printing, Toshiba Solutions og Order-Made Souyaku, som alle fokuserer på erhvervsmarkedet.

— Der kræves en helt anden forretningsstruktur for at få succes på forbrugermarkedet, men på sigt er det absolut den rigtige vej at gå. Men vi er nødt til at gøre det rigtigt, og vi har ikke råd til fiasko. Når tiden er moden, så starter vi her i Japan. Japan er et hårdt og krævende marked, men hvis det lykkes her, er chancerne store for også at få succes andre steder i verden, siger Teruo Yamanaka, som er japaner, men har boet tretten år i Sverige og arbejdet for Anoto siden 2001.

Hidtil har Anoto solgt mere end 40.000 penne i Japan. I sommer blev pennen anvendt på G8-topmødet, hvor lederne af verdens otte rigeste lande deltog. Parkeringsvagterne i Tokyo anvender også pennen, og det samme gælder 25 skoler i projektet OpenNote.

— Det japanske marked er relativt sundt, og jeg tror, at vi har fremtiden for os. Erhvervsmarkedet er stadig det absolut vigtigste, men på længere sigt vil det være strategisk bedre at fokusere på forbrugermarkedet, siger Teruo Yamanaka.

Af Anders Frick

Anotos partnere er nødt til at satse på forbrugermarkedet, hvis Lundselskabets digitale penne skal opnå et seriøst gennembrud. Det siger […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.