lördag 10 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny direktør i Datapro A/S skal på virksomhedsopkøb

Brian Atli Andersen, som per 1. september blev ny direktør for Datapro A/S, skal på virksomhedsopkøb. Han regner i første omgang med at skulle købe 2-3 virksomheder indenfor Navision-Microsoft systemer i Danmark. Datapro A/S leverer IT forretningssystemer, der bygger på Navision og Lotus Notes, til integrationsløsninger hos offentlige og private. Datapro A/S har 12 ansatte i Holte nord for København på den fashionable adresse på Næsseslottet.

En række ”økonomisk charmerende bagmænd”, som Brian Atli Andersen udtrykker det, gør nye opkøb mulige. Det drejer sig blandt andre om Stig Hølledig og Nils Marstrand, som har indskudt kapital og viden i Datapro. De to støtter IT-vækstvirksomheder efter at have solgt Corebit og PMSIM. Dertil har folk som Per Kold og Klaus Andreasen, som ejer en tredjedel af Datapro A/S, både økonomi og erfaring til de nye opkøb. Hvad indkøbskontoen lyder på er indtil videre hemmeligt idet åbenhed om det vil skade Datapros forhandlinger.

— De selskaber, som vi vil købe, skal ikke være store, men i omegnen af 25-35 mand. Det er en magisk størrelse, hvor de kan tjene penge og være tæt på kunderne. En del af dem klarer sig ikke godt lige nu, så vi vil købe dem op og strømline dem, fortæller Brian Atli Andersen, som tidligere var divisionsdirektør i firmaet Hands A/S.

Datapro A/S er allerede i gang med forhandlinger om opkøb. Tanken er ikke at samle det hele til en stor butik, men lade de enkelte virksomheder bevare en vis selvstændighed under Datapros paraply. Ud over opkøb af 2-3 mellemstore virksomheder, så kan det også komme på tale at lægge en række mindre konsulenthuse med 2-3 ansatte ind under Datapro.

— Alt for store virksomheder er ikke gode til at være tætte på kunden, og den udvikling ønsker vi ikke, siger Brian Atli Andersen.

Brian Atli Andersen, som per 1. september blev ny direktør for Datapro A/S, skal på virksomhedsopkøb. Han regner i første […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.