Opticept ser genombrottet komma och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor. Lundabolagets största delägare, som även är största kund, bidrar med finansiering till produktion av utrustning.
I maj fick Opticept sin största order hittills värd upp till 60 Mkr av den kanadensiska pommesfrites-jätten FPS, Food Process Solutions. Opticepts bearbetningsteknik PEF använder elektriska fält för att mjuka upp bland annat fasta livsmedel. Tekniken sparar både tid och energi åt FPS, som säljer produktionslinjer som hanterar uppemot 80 ton potatis i timmen och där Opticepts utrustning ingår.
FPS har nu gjort en lyckad lansering i Nordamerika och introduktion av sina produktionslinjer, nyligen i Kina och inom några veckor i Europa.
– De ser ett stort intresse och är måna om att få ner ledtiderna, så de finansierar vissa inköp av komponenter så att vi kan producera mot lager, säger Thomas Lundqvist, vd för Opticept.
Det ger också en fördel för produktionen generellt, för utrustning till både fasta och flytande livsmedel.
– FPS har en holistisk syn och promotar även vår utrustning för flytande livsmedel, där det är vi själva som driver försäljningen. När det gäller flytande livsmedel har vi helt klart kommit längst med olivolja och har installerat cirka tio maskiner i år, säger Thomas Lundqvist, och fortsätter:
– Vi har också kommit långt inom ananasjuice. Där hoppas vi på en order från Dole i Filippinerna och har även diskussioner med andra. I oktober fick vi en betydande order från Mexifrutas som är en stor juiceproducent, ett genombrott i Centralamerika, som är en nyckelmarknad vad gäller juice i allmänhet och ananasjuice i synnerhet.
Opticepts teckningsperiod inleds i dag i företrädesemissionen om 80,4 Mkr. Den avslutas den 26 november och är garanterad till 60 procent. Dagens aktiekurs är nära erbjudandets kurs.
– Vi tycker att vi riktigt har kommit igenom på livsmedelssidan och har ett stort stöd från aktieägarna, så vid beslutet om emissionen hade vi bara en liten rabatt.
Kapitalförstärkningen ska användas till att öka den kommersiella aktiviteten inom både flytande och fasta livsmedel, stärka organisationen och stärka ekonomin genom att bland annat betala av på lånet, 29 Mkr, som togs för att kunna börja leverera på FPS order.
Opticept har även andra produktsegment, som ska öka livslängden hos snittblommor och sticklingar.
– Förutom våra aktiviteter i bland annat Sydamerika har vi i dagarna startat projekt med tio leverantörer i Sydamerika.
Elisabet Ottosson