Storytel-grundaren Jon Hauksson har under våren och sommaren gått in som ängelinvesterare i två skånska uppstartsbolag. Senast handlar det om Malmöbaserade GoldenGlow, vars mjukvara Mysocial ska koppla ihop profiler med stora följarskaror i sociala medier.
Satsningarna sker genom TioTio Invest, som Jon Hauksson drog igång efter att han lämnat den operativa verksamheten på numera noterade Storytel. Sexmannabolget GoldenGlow är baserat på The Ground i Malmö och är grundat av den 21-åriga vd:n Mustafa Alfredji, som själv arbetat som så kallad influencer i sociala medier.
– Jag fick en väldigt bra känsla av Mustafa. Kort sagt gillar jag idén och jag gillar hans person, säger Jon Hauksson till Rapidus.
Mysocial lanseras under hösten, bland annat som mobilapp, och kommer initialt bara var tillgänglig för användare med över 50.000 följare på Youtube och Instagram. Tanken är att bygga upp en gruppkänsla för att underlätta samarbeten mellan sociala medier-profiler.
Som Rapidus tidigare rapporterat har finns skånska Elobina i TioTio Invests portfölj. Sedan dess har även Mincbolaget Musikka tillkommit. Musikkas sajt ska fungera som en marknadsplats för musikindustrin, där konsertarrangörer kan boka artister och fans köpa biljetter.
Totalt har TioTio Invest i dag andelar i åtta uppstartsbolag, samtliga i Sverige.
– Jag tittar hela tiden på nya case, men det kommer inte vara samma takt på investeringarna framöver, säger Jon Hauksson.
Jon Hauksson har även grundat AI-inriktade TioTio Labs i Malmö. Än så länge har idén dock inte lämnat ritbordet och bolaget har hittills inte haft någon verksamhet, uppger han.
Erik Olausson