Redan innan det uppmärksammade samarbetet med Samsung har Lundabolaget FlatFrogs intäkter börjat skjuta i höjden. Under 2017 mer än tredubblades nettoomsättningen till över 100 miljoner kronor, uppger styrelseordföranden Christer Fåhraeus till Rapidus.
Framförallt är det försäljningen via långvariga partnern Promethean som ökat under 2017, enligt Christer Fåhraeus. Promethean är inriktat på bildskärmar till främst utbildningssektorn, där FlatFrogs inbyggda teknik gör skärmarna tryckkänsliga.
– Promethean har sålt väldigt mycket under året och nu har även företagssektorn börjat växa ganska rejält, säger Christer Fårhaeus till Rapidus.
Samsungs nya produkt Flip, som nyligen visades upp på hemelektronikmässan CES i Las Vegas, är ett exempel på det senare. Flip är ett digitalt blädderblock som är tänkt att användas i konferens- och mötesrum på kontor runt om i världen. FlatFrogs teknik gör skärmen känslig för fingrar, pennor och andra objekt. Beröringspunkterna registreras med hjälp av ljussignaler som skickas in i kanten av glasytan, signaler som påverkas av allt som rör ytan.
Tekniken är relativt sett billigare på större skärmar och FlatFrog är i dag helt inriktat på skärmar över 55 tum.
– Utbildningssektorn dominerar fortfarande våra intäkter men det är högre vinstmarginal i företagssektorn. Under 2018 kan företagssektorn komma ganska nära räknat i gross margin, alltså det vi får kvar när kostnaderna för produkterna är betalda, säger Christer Fåhraeus.
FlatFrog sysselsätter i dag över 60 personer, varav lejonparten finns i Lund och resten i USA, Taiwan och Korea. Vd Dhwani Vyas är bosatt i Silicon Valley. I ägarlistan finns Sunstone Capital och riskkapitalkoncernen Finvus. Sedan starten 2007 har FlatFrog finansierats med över 500 miljoner kronor.
Erik Olausson