Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.
Hur kunde den lilla klubben från Blekinge besegra de större storstadsklubbarna? Och vad kan näringslivet lära? Det var temat när Jacob Lennartsson, klubbchef för de nykorade svenska mästarna Mjällby AIF, när han gästade ett frukostevent hos IT-bolaget Softhouse i Malmö på onsdagen.

Själv inledde han med: ”Hur fan är det möjligt?”
Fotbollstyckare har den senaste tiden utmanat varandra i att understryka exakt hur stor skräll det är att ”lilla” Mjällby kunnat vinna allsvenskan framför en rad klubbar med betydligt större resurser. Parallellen till det mellanstora familjeföretaget eller uppstartsbolaget som utmanar stora kapitalstarka konkurrenter är inte svår att dra.
Nära hamna i fjärdedivisionen
För tio år sedan var Mjällby en enda match från att trilla ner i fjärdedivisionen och i princip försvinna från elitfotbollen. Den matchen klarade man och gick tre år senare upp i allsvenskan. Jacob Lennartsson pekar på den ekonomiska resan som skett under samma tid.
– 2016 hade vi ett eget kapital på minus 4,5 miljoner. Det är inte skitbra, vi hade inte ens fått spela i Superettan. I år kommer vi att landa på ett eget kapital på ungefär 67 miljoner kronor. Pengar på banken badade vi inte i, minus 3 miljoner. Nu har vi skapat en kassa som är strax över 45 miljoner kronor, säger Jacob Lennartsson.
Omsättningen har under samma tid gått från 11 till över 100 Mkr.
– Då var vi det 37:e bästa fotbollslaget i Sverige, just nu är vi Sveriges bästa. Att ekonomisk kontroll och sportsliga resultat gått i hand i hand tror vi är en jättestor framgångsfaktor.
Identiteten är allt
Han betonar långsiktigheten, att tålmodigt hålla den strategiska kursen över tid. Likt andra ledare både inom näringslivet och fotbollen talar han om ”ständig förbättring”.
– Mjällby AIF ska se likadant ut 2026 som 2020 identitetsmässigt. Organisationen kan se helt annorlunda ut, sportsliga prestationer kan se helt annorlunda ut. Identiteten ska vara samma.
Konkret jobbar Mjällby liksom många företag med tre värdeord eller begrepp: lojalitet, passion och hårt arbete.
– Här tror jag att många företag stannar, man ska ha tre starka ord ”och sen kör vi”. Där var vi lite mer noggranna och knöt beteende till varje ord. Vad ska ni som anställda i klubben göra varje dag för att visa passion på arbetet?
Svaren kan vara enkla saker som att spelargruppen lovat att ta varandra i hand och hälsa ordentligt varje morgon.
Noggrant arbete med mål

Därutöver jobbar klubben aktivt med målsättningar. Övergripande resultatmål (exempelvis en ekonomi i balans) bryts ner till mätbara prestationsmål (eget kapital på minst 30 Mkr och minst 70 Mkr i omsättning) som i sin tur bryts ner till konkreta processmål att uppfylla i det dagliga.
För spelartruppen kan det handla om hur många gånger man varit inne i motståndarens straffområde under en match, men också att hålla möte med kökspersonalen för att stämma av kosten.
De anställda har själva bestämt processmålen. Om de inte nås under tre månader i följd upprättas en åtgärdsplan. Uppföljningen görs löpande, inte på en årlig utvärdering.
Men siffror, mål och uppföljningsmallar till trots återkommer Jacob Lennartsson till vikten av den gemensam identiteten.
– Visst, vi har vunnit SM-guld, men vi är inte så jävla stora för det. Vi är den lilla klubben som knappt har en arena, där man cyklar till träningen, där hur roligt man har på arbetet väger mer än poäng i tabellen. Det är Mjällby AIF. Det familjära är grunden och det får vi aldrig glömma hur många steg vi än lyckas ta sportsligt.
Ola Nilsson