fredag 5 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Familjärt med höga krav i Mjällby

|  

Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

Hur kunde den lilla klubben från Blekinge besegra de större storstadsklubbarna? Och vad kan näringslivet lära? Det var temat när Jacob Lennartsson, klubbchef för de nykorade svenska mästarna Mjällby AIF, när han gästade ett frukostevent hos IT-bolaget Softhouse i Malmö på onsdagen.

Själv inledde han med: ”Hur fan är det möjligt?”

Fotbollstyckare har den senaste tiden utmanat varandra i att understryka exakt hur stor skräll det är att ”lilla” Mjällby kunnat vinna allsvenskan framför en rad klubbar med betydligt större resurser. Parallellen till det mellanstora familjeföretaget eller uppstartsbolaget som utmanar stora kapitalstarka konkurrenter är inte svår att dra.

Nära hamna i fjärdedivisionen

För tio år sedan var Mjällby en enda match från att trilla ner i fjärdedivisionen och i princip försvinna från elitfotbollen. Den matchen klarade man och gick tre år senare upp i allsvenskan. Jacob Lennartsson pekar på den ekonomiska resan som skett under samma tid.

– 2016 hade vi ett eget kapital på minus 4,5 miljoner. Det är inte skitbra, vi hade inte ens fått spela i Superettan. I år kommer vi att landa på ett eget kapital på ungefär 67 miljoner kronor. Pengar på banken badade vi inte i, minus 3 miljoner. Nu har vi skapat en kassa som är strax över 45 miljoner kronor, säger Jacob Lennartsson.

Omsättningen har under samma tid gått från 11 till över 100 Mkr.

– Då var vi det 37:e bästa fotbollslaget i Sverige, just nu är vi Sveriges bästa. Att ekonomisk kontroll och sportsliga resultat gått i hand i hand tror vi är en jättestor framgångsfaktor.

Identiteten är allt

Han betonar långsiktigheten, att tålmodigt hålla den strategiska kursen över tid. Likt andra ledare både inom näringslivet och fotbollen talar han om ”ständig förbättring”.

– Mjällby AIF ska se likadant ut 2026 som 2020 identitetsmässigt. Organisationen kan se helt annorlunda ut, sportsliga prestationer kan se helt annorlunda ut. Identiteten ska vara samma.

Konkret jobbar Mjällby liksom många företag med tre värdeord eller begrepp: lojalitet, passion och hårt arbete. 

– Här tror jag att många företag stannar, man ska ha tre starka ord ”och sen kör vi”. Där var vi lite mer noggranna och knöt beteende till varje ord. Vad ska ni som anställda i klubben göra varje dag för att visa passion på arbetet?

Svaren kan vara enkla saker som att spelargruppen lovat att ta varandra i hand och hälsa ordentligt varje morgon.

Noggrant arbete med mål

Därutöver jobbar klubben aktivt med målsättningar. Övergripande resultatmål (exempelvis en ekonomi i balans) bryts ner till mätbara prestationsmål (eget kapital på minst 30 Mkr och minst 70 Mkr i omsättning) som i sin tur bryts ner till konkreta processmål att uppfylla i det dagliga. 

För spelartruppen kan det handla om hur många gånger man varit inne i motståndarens straffområde under en match, men också att hålla möte med kökspersonalen för att stämma av kosten. 

De anställda har själva bestämt processmålen. Om de inte nås under tre månader i följd upprättas en åtgärdsplan. Uppföljningen görs löpande, inte på en årlig utvärdering.

Men siffror, mål och uppföljningsmallar till trots återkommer Jacob Lennartsson till vikten av den gemensam identiteten.

– Visst, vi har vunnit SM-guld, men vi är inte så jävla stora för det. Vi är den lilla klubben som knappt har en arena, där man cyklar till träningen, där hur roligt man har på arbetet väger mer än poäng i tabellen. Det är Mjällby AIF. Det familjära är grunden och det får vi aldrig glömma hur många steg vi än lyckas ta sportsligt.

Ola Nilsson

Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Gurk-gate i Lejonkulan

    Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida […]


  • Dags för comeback för Bergqvist

    Han försvann från det skånska näringslivet efter att ha blivit indragen i en ekobrottshärva och att ha blivit utsatt för skottlossning och mordbrand. Nu vill investeraren Staffan Bergqvist göra comeback med ett supermaterial.

  • Familjeägt Höganäsbolag blir finskt

    Familjeägda Kullaplast säljs till finska Rani Plast. Efter fyra generationer lämnar familjen Skoglund därmed över till en stor internationell konkurrent. Claes Hovstadius på Svensk Företagsförmedling talar om en islossning på den skånska M&A-marknaden.

  • Han vill höja ribban på Minc

    Mincs nya vd Tomas de Souza lovar att nästa år ska bli det mest händelserika hittills för Malmöinkubatorn. Han har ett tydligt mandat att driva förändring.

  • Krinovas vd lämnar på dagen

    Inte ens ett år på posten blev det för Krinovas vd Ulrika Hasselgren. Hon lämnar vd-rollen med omedelbar verkan efter en överenskommelse med styrelsen. Orsaken är ”olika syn på hur verksamheten bäst ska ledas”.

  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.

  • Dubbel Saas-satsning efter exit

    Helsingborgsentreprenören Jonas Nilsson är på gång med två nya bolag efter att ha sålt sitt IT-bolag Future IT Partner. De nya satsningarna backas av lokala affärsänglar.

  • Mildef-chef blir klock-topp

    Erik Hopkins är i dag operativ chef på försvarsbolaget Mildef i Helsingborg. Nu ska han börja sälja lyxklockor som vd för bolaget Heritage Timepieces.

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.