måndag 16 september 2024

inloggad som

Dansk-Svenska Handelskammaren vill ta större grepp

Dansk-Svenska Handelskammaren har stora planer bara ett halvår efter bildandet. Exportkampanjer och dansk-svenskt samarbete som går utöver Öresundsregionen står på agendan.

Efter att Dansk-Svenska Handelskammaren bildades den 5 mars, bland annat för att riva barriärer för näringslivet i Öresund, har nu ambitionerna lyfts till en högre nivå. Det gäller till exempel gemensamma exportkampanjer, men också expansion med långt fler näringslivsorganisationer än de två grundarna, Dansk Erhverv och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.

Enligt generalsekreterare Michael Bremerskov Jensen, som också är chef för global marknadsutveckling på Dansk Erhverv, kommer utbyggnaden av Dansk-Svenska Handelskammaren och exportkampanjer att bli verklighet inom ett år.

– Vi förbereder exportkampanjer för företag över hela Öresund, men också mer allmänt från Danmark och Sverige. När produkterna är rätt bryr de sig utomlands inte om var de kommer ifrån regionalt, säger Michael Bremerskov Jensen.

– Vi siktar på USA som det första landet för en exportkampanj. Inte minst ger den gröna omställningen marknadsmöjligheter. Dessutom kommer gemensamma kampanjer att omfatta life science, mode och design. I förberedelserna har vi kontakter med Business Sweden och det danska utrikesdepartementets Business Council, säger Michael Bremerskov Jensen.

Han berättar också för Rapidus att målet är att utvidga den Dansk-Svenska Handelskammaren från Öresundsregionens epicentrum till att omfatta fler rikstäckande näringslivsorganisationer.

– Vi måste göra Dansk-Svenska Handelskammaren så effektiv som möjligt. I den processen har vi nu också kontakt med bland annat Svenskt Näringsliv, säger Michael Bremerskov Jensen.

Han betonar att kampen fortsätter mot olösta och orimliga hinder som hindrar affärsmöjligheter över Öresund för danska och svenska företag. Det handlar bland annat om ett enklare skattesystem, avskaffande av gränskontroller och förstärkning av infrastrukturen. 

Dansk-Svenska Handelskammaren är en reaktion på att Öresundsregionen inte haft en samlande organisation för näringslivet – och att de nationella regeringarna låtit de nordiska samarbetsministrarna hantera frågor som rör Öresundsregionen.

Keld Broksø

Dansk-Svenska Handelskammaren har stora planer bara ett halvår efter bildandet. Exportkampanjer och dansk-svenskt samarbete som går utöver Öresundsregionen står på agendan.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad