Öresundslinjen vill locka skånska bilister att ta närmsta och billigaste vägen till Danmark – med färjan till Helsingör.
Det var i höstas som färjelinjen Helsingborg-Helsingör bytte namn till Öresundslinjen, fem år efter att HH Ferries blivit ForSea. Bolaget ingår sedan 2022 i EQT-ägda Molslinjen tillsamman med Bornholmslinjen, Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen och Fanølinjen.
Nu dammas retoriken av från år 2000 då Helsingborgs Hamn tillsammans med HH Ferries och Scandlines drev PR-organisationen Via Helsingborg/Helsingør. Budskapet var då: “Kör via Helsingborg – 50 km närmare”.
En ny kalkylator på Öresundslinjens hemsida visar den snabbaste vägen från vald plats i Skåne till vald plats i Danmark. Priser på den billigaste tillgängliga biljetten via Öresundslinjen jämförs med den billigaste överfarten över Öresundsbron, inklusive bränslekostnader för olika bilstorlekar.
Resultatet? För alla som bor norr om Lomma är det, enligt kalkylatorn, billigare att köra till Helsingborg och ta färjan över till Helsingör även om de ska till Köpenhamn.
– Vi presenterar beräkningen av kostnader och kilometer så ärligt och öppet vi kan. Om det finns resor där det inte är meningsfullt att ta färjan så visar beräkningen även detta. Det är tänkt som ett vägledande verktyg och det finns faktiskt en hel del besparingar att göra – även om du inte bokar i god tid och hittar den billigaste biljetten, säger Molslinjens kommersiella direktör Jesper Skovgaard.
Ett annat grepp för att locka tillbaka bilisterna är installationen av snabbladdare för elbilar ombord, åtta platser på varje avgång med de eldrivna färjorna Aurora och Tycho Brahe.
Det kan behövas. 2022 och 2023 åkte årligen 6,2 miljoner passagerare med färjorna, jämfört med 7 miljoner passagerare 2019. Antalet personbilar var 1 miljon, jämfört med 1,3 miljoner 2019. Bussantalet ökade 2023 till 9.200 (7.300) men fortfarande långt ifrån 2019 års 16.000 bussar. Antalet lastbilar sjönk samtidigt från 2022 års 455.000 till 410.000.
Öresundslinjen säljer helst biljetter direkt i sin egen app. Det ska underlätta för kunderna och ge rederiet direktkontakt med resenärerna. Men det finns en baksida. Samarbetet med DSB och Skånetrafiken har nämligen sagts upp och tågresenärer kan inte längre köpa en tågbiljett över sundet med färja, vilket gör resan dyrare och krångligare för pendlare som måste köpa flera månadskort.
Konkurrens från ytterligare en fast förbindelse över sundet lär dock dröja ytterligare ett antal år. I väntan på det kanske ett annat lite rakare budskap – med rötterna i 1980-talets protester mot Öresundsbron – också dammas av för att locka fler passagerare: “Vem fan vill tura på en bro?”
Sölve Dahlgren