onsdag 30 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundslinjen vill locka bilar från bron

Öresundslinjen vill locka skånska bilister att ta närmsta och billigaste vägen till Danmark – med färjan till Helsingör.

Det var i höstas som färjelinjen Helsingborg-Helsingör bytte namn till Öresundslinjen, fem år efter att HH Ferries blivit ForSea. Bolaget ingår sedan 2022 i EQT-ägda Molslinjen tillsamman med Bornholmslinjen, Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen och Fanølinjen.

Nu dammas retoriken av från år 2000 då Helsingborgs Hamn tillsammans med HH Ferries och Scandlines drev PR-organisationen Via Helsingborg/Helsingør. Budskapet var då: “Kör via Helsingborg – 50 km närmare”.

En ny kalkylator på Öresundslinjens hemsida visar den snabbaste vägen från vald plats i Skåne till vald plats i Danmark. Priser på den billigaste tillgängliga biljetten via Öresundslinjen jämförs med den billigaste överfarten över Öresundsbron, inklusive bränslekostnader för olika bilstorlekar.

Resultatet? För alla som bor norr om Lomma är det, enligt kalkylatorn, billigare att köra till Helsingborg och ta färjan över till Helsingör även om de ska till Köpenhamn.

– Vi presenterar beräkningen av kostnader och kilometer så ärligt och öppet vi kan. Om det finns resor där det inte är meningsfullt att ta färjan så visar beräkningen även detta. Det är tänkt som ett vägledande verktyg och det finns faktiskt en hel del besparingar att göra – även om du inte bokar i god tid och hittar den billigaste biljetten, säger Molslinjens kommersiella direktör Jesper Skovgaard.

Ett annat grepp för att locka tillbaka bilisterna är installationen av snabbladdare för elbilar ombord, åtta platser på varje avgång med de eldrivna färjorna Aurora och Tycho Brahe.

Det kan behövas. 2022 och 2023 åkte årligen 6,2 miljoner passagerare med färjorna, jämfört med 7 miljoner passagerare 2019. Antalet personbilar var 1 miljon, jämfört med 1,3 miljoner 2019. Bussantalet ökade 2023 till 9.200 (7.300) men fortfarande långt ifrån 2019 års 16.000 bussar. Antalet lastbilar sjönk samtidigt från 2022 års 455.000 till 410.000.

Öresundslinjen säljer helst biljetter direkt i sin egen app. Det ska underlätta för kunderna och ge rederiet direktkontakt med resenärerna. Men det finns en baksida. Samarbetet med DSB och Skånetrafiken har nämligen sagts upp och tågresenärer kan inte längre köpa en tågbiljett över sundet med färja, vilket gör resan dyrare och krångligare för pendlare som måste köpa flera månadskort.

Konkurrens från ytterligare en fast förbindelse över sundet lär dock dröja ytterligare ett antal år. I väntan på det kanske ett annat lite rakare budskap – med rötterna i 1980-talets protester mot Öresundsbron – också dammas av för att locka fler passagerare: “Vem fan vill tura på en bro?”

Sölve Dahlgren

Öresundslinjen vill locka skånska bilister att ta närmsta och billigaste vägen till Danmark – med färjan till Helsingör.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.

  • Stephan Müchler lämnar Handelskammaren

    Efter drygt 27 år som vd på Sydsvenska Handelskammaren lämnar Stephan Müchler sin post. Hans ersättare rekryteras internt och skiftet sker vid årsmötet i maj.

  • Cellavision rapportvinnare

    Aktiemarknaden jublade över Cellavisions rapport efter en fyraårig utförslöpa. Fler skånska börsbolag kom med sina kvartalssiffror på tisdagen, med blandade reaktioner för till exempel Thule.


  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket “Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, “kinesiska Volvo”.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i Danmark i september

    En dansk trafikprofessor dissar de svenska planerna på en ny Öresundsförbindelse. Det är det mest uppseendeväckande uttalande som gjorts om Sverige i danska medier den senaste månaden.