torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Han ska få Flowin att flyta

|  
|  

Idrottsstjärnor och tränare världen över är välbekanta med träningsredskapet Flowin, men det okända Malmöbolaget bakom produkten dras ändå med förluster. Det vill nya vd:n Matthew Hymers ändra på.

– Nyckelproblemet som vi nu försöker lösa är vår svaga varumärkeskännedom. Vi behöver inte bara bli bättre på att kommunicera, utan också börja samarbeta mer med våra kunder och arbeta med ambassadörer för vårt varumärke, säger han till Rapidus.

Flowin heter också bolaget som säljer de patenterade träningsplattorna med samma namn, som utnyttjar friktionkraft och utövarens kroppsvikt. Plattorna används för styrketräning – bland annat för att förebygga och rehabilitera skador – och har slagit igenom globalt inom elitidrotten på högsta nivå. 

Detta utan att direkt rikta sig till den. Kunder som FC Barcelona, Paris Saint-Germain, Chelsea FC, Boston Celtics och St. Louis Blues har själva hittat till skåningarnas webbshop. Många av dessa klubbar och idrottsstjärnor har dessutom gjort reklam för redskapet i sociala medier på eget bevåg. 

Men bolaget har inte lyckats dra full nytta av all gratis skjuts, delvis på grund av en serie motgångar. Först fallerade Flowins produktionskedja och produktionen flyttades till Sverige. Sedan var vd:n och grundaren Glenn Håkansson nära att mista livet efter att ha drabbats av borrelia. Därefter följde pandemin och en global nedstängning av gym, Flowins största kundgrupp. 

Omsättningen sjönk under perioden, från en blygsam topp på 7,3 miljoner kronor 2015 till 2,4 Mkr i fjol. Att bolaget överhuvudtaget höll sig flytande berodde delvis på idrottsstjärnornas gratisreklam, som ledde till en ökad konsumentförsäljning under pandemin. Bolaget blev bland annat kontaktat av tre franska landslagsmän och världsmästare i fotboll. Adrien Rabiot (Juventus) Samuel Umtiti (FC Barcelona) och Presnel Kimpembe (PSG) ville ha varsin träningsplatta i utbyte mot reklam. 

– Bara de senaste par veckorna har till exempel Real Madrid lagt upp videoklipp med Luka Modric och Toni Kroos som tränar med Flowin, säger Matthew Hymers.

Strategin framöver är inte satt, men till en början blir det att inte springa på alla bollar. 

– Vi behöver se över och uppdatera varumärket på alla plan. Det kommer att ge oss en stabil grund att stå på för att i nästa steg kunna lägga nya strategier, se över eventuella strategiska partnerskap och investeringar.

Matthew Hymers har en lång bakgrund inom den växande branschen som kallas sportstech, det vill säga teknik för att förbättra idrottsliga prestationer. Han är sydafrikan, uppvuxen i Australien och har jobbat för bland annat Adidas, Nike, Phillips och australiensiska rugbylandslaget.

– Jag har stött på många innovativa träningsredskap under min karriär, men Flowin sticker ut med en unik ”simpel komplexitet”. Det ligger så mycket komplex forskning i produktens funktionalitet, men den är oerhört enkel att använda, säger Matthew Hymers. 

Emiliano Strauss

Idrottsstjärnor och tränare världen över är välbekanta med träningsredskapet Flowin, men det okända Malmöbolaget bakom produkten dras ändå med förluster.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.


  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.