tisdag 16 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nya miljoner till Opticept

|  
|  ,

Opticept Technologies genomför en riktad nyemission. First North-bolaget har rest mer än 200 miljoner kronor sedan 2021.

Opticept tillförs 26 miljoner kronor i den riktade nyemissionen, som med nya delägare medför en utspädning om nästan 21 procent.

Den aktuella rundan är riktad till privata svenska investerare, med vd:n för investeringsbolaget Jinderman & Partners, Love Carlsson, i spetsen.

– Man kan säga att det är en grupp på ett tiotal investerare runt honom. Vi är glada över förtroendet, säger Opticepts styrelseordförande Ulf Hagman.

I december reste Opticept 106 miljoner kronor i en företrädesemission och 2021 tog bolaget in 83 miljoner. Ledningen hoppas att det blir den sista kapitaliseringen innan de når positivt EBITDA.

– Syftet med emissionen är att överbrygga perioden tills vi når plus i EBIDTA. 2024 är vårt uttalade mål, säger vd Thomas Lundqvist.

Lundabolaget utvecklar och säljer maskiner inom två segment: Foodtech och planttech. Det senare går ut på att öka hållbarheten på snittblommor och sticklingar. Livsmedelssegmentet tillkom efter förvärvet av Lundagrannen Arc Aroma 2021 och en teknik för att extrahera till exempel olja ur oliver med hjälp av pulserande elektriska fält.

– Det ser väldigt bra ut inför 2024. Vi har ett stort antal maskiner i lager som inte kommer att kosta något kassaflödesmässigt. Dessutom kommer intäkterna från årets olivsäsong, på grund av torkan, att landa i första eller andra kvartalet 2024, säger Ulf Hagman.

I fjol omsatte Opticept 21,3 Mkr med en förlust på 102,3 Mkr. Bolaget har i år skurit ner på kostnader. Thomas Lundqvist kallar det “en mer lean organisation”. I årets första två kvartalsrapporter ligger dock nettoomsättning, orderbok och resultat ungefär i linje med föregående år.

Inom juiceextraktion meddelade Opticept nyligen positiva testresultat från sitt samarbete med Dole. Lundabolaget ska effektivisera fruktjättens produktionsanläggningar i Filippinerna och meddelar ”projektet går vidare i kommersiell diskussion”.

– Med vår teknik får Dole ut mer juice från varje ananas och näringsämnena följer med. Detta kan bli vår genombrottsorder på livsmedelssidan, säger Thomas Lundqvist.

Lundabolaget slöt nyligen sitt första kommersiella avtal inom skogsindustrin med CMPC, en chilensk pappersmassakoncern med 17.000 anställda som omsatte 6,5 miljarder euro 2021. Opticepts teknik ska användas för att effektivisera eukalyptusodlingar med sticklingar.

– Totalt sett är vi i diskussioner med ungefär 15 potentiella kunder, det är ungefär halva eupkalyptusindustrin, säger Thomas Lundqvist.

Emiliano Strauss

Opticept Technologies genomför en riktad nyemission. First North-bolaget har rest mer än 200 miljoner kronor sedan 2021.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.