torsdag 21 november 2024

inloggad som

Mobilspel påväg från Akribian

|  
|  

Akribian lanserade i höstas sitt matematikspel för läsplattor i Storbritannien och nu förbereder bolaget iPhone-versionen som ska lanseras nästa höst. Bolaget har dessutom nyss öppnat vad som ska bli dess största nyemission hittills. 

– Om man går in i Appstore på en iPad, så har vårt spel legat som en av topp-apparna i kategorin Made for kids sedan lanseringen. Vi har även rekommenderats i olika flöden, säger Akribians medgrundare och vd Martin Hassler Hallstedt. 

De har i dag ett antal betalande användare och en brittisk skola som använder spelet i undervisningen. Med de tolv miljoner kronor bolaget tog in i våras testar de nu olika marknadsföringsstrategier inför en planerad stor, internationell kampanj till hösten. För att finansiera den har Akribian nu öppnat en investeringsrunda som ska bli deras största. Hur stor den blir vill Martin Hassler Hallstedt inte sia om. 

I somras rapporterade Rapidus att Akribian inlett samarbete med University of Cambridge och University College of London. De forskningsprojekten sätter igång i vår. 

– University College of London ska testa spelet i 100-150 brittiska hem vilket är en ny miljö för oss, det ska bli spännande. De ska även undersöka om spelet kan främja en ångestfri matteinlärning, säger Martin Hassler Hallstedt. 

Emiliano Strauss

Akribian lanserade i höstas sitt matematikspel för läsplattor i Storbritannien och nu förbereder bolaget iPhone-versionen som ska lanseras nästa höst. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.