Akribian lanserade i höstas sitt matematikspel för läsplattor i Storbritannien och nu förbereder bolaget iPhone-versionen som ska lanseras nästa höst. Bolaget har dessutom nyss öppnat vad som ska bli dess största nyemission hittills.
– Om man går in i Appstore på en iPad, så har vårt spel legat som en av topp-apparna i kategorin Made for kids sedan lanseringen. Vi har även rekommenderats i olika flöden, säger Akribians medgrundare och vd Martin Hassler Hallstedt.
De har i dag ett antal betalande användare och en brittisk skola som använder spelet i undervisningen. Med de tolv miljoner kronor bolaget tog in i våras testar de nu olika marknadsföringsstrategier inför en planerad stor, internationell kampanj till hösten. För att finansiera den har Akribian nu öppnat en investeringsrunda som ska bli deras största. Hur stor den blir vill Martin Hassler Hallstedt inte sia om.
I somras rapporterade Rapidus att Akribian inlett samarbete med University of Cambridge och University College of London. De forskningsprojekten sätter igång i vår.
– University College of London ska testa spelet i 100-150 brittiska hem vilket är en ny miljö för oss, det ska bli spännande. De ska även undersöka om spelet kan främja en ångestfri matteinlärning, säger Martin Hassler Hallstedt.
Emiliano Strauss