onsdag 17 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kostsam medvind för Radinn

|  
|  

Radinns elsurfbräda slår försäljningsrekord i år igen och håller i sin tillväxttakt på cirka 200 procent. Efterfrågan har ökat allt mer under pandemin och bolaget höjde nyligen prognosen till 5.000 sålda brädor under 2022 och 1.900 stycken i år. Samtidigt fortsätter man investera i att dra ner priset ytterligare. 

– Vi hade kunnat sälja mer om det inte vore för att vi haft en otroligt komplicerad supply chain-situation i världen, vi är väldigt beroende av en smidig logistik. Men vi har upplevt en extrem efterfrågan på våra produkter. Vi har haft rätt i våra antaganden att viljan att surfa ljudlöst på vatten är väldigt stor och stark. Därför jobbar vi kontinuerligt med att få ner priset och fokuserar mycket på kapacitetsökning, säger Calle Håkansson, vice vd på Radinn. 

När han och vd Mathias Bergman 2018 tog över rodret på Radinn kostade en bräda över 150.000 kronor, nu är de nere på runt 100.000. Samtidigt har också bolagets omsättning ökat. Netton har gått från under miljonen till över 14 miljoner 2019 och 45 miljoner 2020. I år går de enligt Calle Håkansson mot 120-140 miljoner i nettoomsättning. 

Men vinsten uteblir än så länge. Enligt pre-pandemiska prognoser skulle 2020 vara året de nådde svarta siffror, nu ser det ut att bli nästa år. 

– Vi vill visa att vi är ett hälsosamt bolag som kan stå på egna ben och visa lönsamhet. Samtidigt är vi väldigt måna om att hålla i tillväxttakten på 3X om året, säger Calle Håkansson. 

Investeringarna i att vidareutveckla produkten kommer inte heller minska framöver. Det uttalade slutmålet är att uppnå 30/30/30, det vill säga att kunden för 30.000 kronor får en bräda som väger 30 kilo och uppnår 30 knop i hastighet, vilket dagens brädor gör. De har tio kilo kvar till målvikten och desto mer kvar på kostnadssidan.

– Just nu är efterfrågan större än kapaciteten. Vi känner att vi nått igenom med våra produkter, nu gäller det att skapa tillgänglighet och sen kommer efterfrågan öka exponentiellt ju lägre priset blir, säger Calle Håkansson. 

Emiliano Strauss

Radinns elsurfbräda slår försäljningsrekord i år igen och håller i sin tillväxttakt på cirka 200 procent. Efterfrågan har ökat allt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.

  • Veberöd är Sveriges första smarta by 

    Veberöd i Lunds kommun kallas för Sveriges första smarta by. I åtta år har byn attraherat företag, akademin och investeringar till sin forskarby, som använder byn som en testbädd för digital landsbygdsutveckling.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.