Djup oenighet mellan Helsingör och Köpenhamn om att satsa på antingen en HH-förbindelse eller en Öresundsmetro har fått frågan att gå i baklås inom Greater Copenhagen-samarbetet.
Problemet är inte Skåne: Regionen har tydligt meddelat att den vill satsa på en HH-förbindelse. Istället är det på Själland som problemen tornar upp sig. Förberedelserna inför ett beslut i den så kallade trafikchartern, som är en politisk överenskommelse om regionens infrastruktur, inom The Greater Copenhagen & Skåne Committee är nu helt satt på stand-by, upplyser Lars Bosendal, som hittills ansvarat för frågan om trafikchartern på Region Själland.
– Vi gör inte mer härifrån i den frågan. Beslutet om HH kontra Öresundsmetro är nu överlagt till översta direktörsnivå i själländska regioner och kommuner, säger Lars Bosendal.
Den 29:e april gjorde styrgruppen för The Greater Copenhagen & Skåne Committee ett nytt försök att nå en enighet i frågan. Planen var att skapa ett beslutsunderlag till styrelsemötet den 26:e maj. Men saken kom aldrig så långt som till styrelsemötet innan man gav upp.
Själländska politiker visar nu beröringsskräck i frågan. Under Greater Copenhagens konferens den 24:e maj i Malmö frågade Rapidus exempelvis huvudtalarna, Roskildes borgmästare Joy Mogensen, samt Steen Christiansen, som både är ordföranden för The Greater Copenhagen & Skåne Committee och borgmästare i Albertslund, om det inte var naivt att tro att Öresund skulle få två nya förbindelser.
Ingen ville då ta ställning i den känsliga frågan – trots att ingen av dessa kommuner har direkta intressen i en förbindelse framför en annan. Samma fråga lamslog även Öresundskommittén, som avvecklades vid årsskiftet.
Keld Broksø