torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

VisitSweden spänner musklerna i Danmark

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år ser budgeten ut att bli ännu större.

Det är danskarnas snabbt ökande konsumtion av varor och tjänster i södra Sverige som gett marknadsföringsorganisationen blodad tand. 2009 gjorde varje dansk besökare i genomsnitt av med 1.600 danska kronor mer än året före, motsvarande en 15-procentig ökning, enligt VisitSwedens egen undersökning bland 5.000 intervjuade.

Trenden går igen i antalet hotellnätter bokade av danskar, vilket under 2009 steg med nästan 50 procent i syd- och västsvenska län, mot 23 procent i landet som helhet.

Niels Mourtizen, chef för Region Nord inom VisitSweden, räknar därför med att marknadsföringspotten i Danmark kommer öka även i år.

— Vi har en treårig målsättning om att göra Sverige till danskarnas andra hemland, säger han.

Den slutgiltiga marknadsföringsbudgeten för VisitSweden sätts i samråd med organisationens samarbetspartner, där bland andra Tourism in Skåne, Malmö Turism, Stena Line, Scandlines och Øresundsbrokonsortiet ingår.

Keld Broksø

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.