torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

VisitSweden spänner musklerna i Danmark

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år ser budgeten ut att bli ännu större.

Det är danskarnas snabbt ökande konsumtion av varor och tjänster i södra Sverige som gett marknadsföringsorganisationen blodad tand. 2009 gjorde varje dansk besökare i genomsnitt av med 1.600 danska kronor mer än året före, motsvarande en 15-procentig ökning, enligt VisitSwedens egen undersökning bland 5.000 intervjuade.

Trenden går igen i antalet hotellnätter bokade av danskar, vilket under 2009 steg med nästan 50 procent i syd- och västsvenska län, mot 23 procent i landet som helhet.

Niels Mourtizen, chef för Region Nord inom VisitSweden, räknar därför med att marknadsföringspotten i Danmark kommer öka även i år.

— Vi har en treårig målsättning om att göra Sverige till danskarnas andra hemland, säger han.

Den slutgiltiga marknadsföringsbudgeten för VisitSweden sätts i samråd med organisationens samarbetspartner, där bland andra Tourism in Skåne, Malmö Turism, Stena Line, Scandlines och Øresundsbrokonsortiet ingår.

Keld Broksø

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.