fredag 4 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Region Skåne vil satse millioner på designfestival i Malmö

Region Skåne vil investere 2,5 millioner svenske kroner på at lokke designfestivalen FutureDesignDays til Malmö til efteråret. Ifølge planen skal Malmö kommune indskyde lige så meget, mens sponsorer og billetindtægter skal dække resten af de 20 millioner, som arrangementet forventes at koste.

Men det hele står og falder med, om regionen og Malmö kommune kan beslutte sig i tide.

— Vi ligger vældig tæt på den røde linje i tidsplanen. Det er muligt, at vi må springe fra i år og satse på 2008 i stedet. Det er ikke noget større drama, det er bare en uudnyttet mulighed, siger Hans Henecke, erhvervschef for Region Skåne.

Siden 2001 har PR-bureauet FutureLab arrangeret designfestivalen, først i Borås, de seneste år i Stockholm. Arrangementet tiltrækker hvert år næsten tusind gæster, primært designere og virksomhedsejere.

Det var meningen, at det regionale vækstnævn skulle træffe beslutning om investeringen allerede den 15. januar, men spørgsmålet blev udskudt, eftersom nævnet ønskede et bedre grundlag for den økonomiske beregning.

I Malmö kommune undersøges sagen netop nu. Erhvervsdirektør Björn Bergman vil ikke kommentere spørgsmålet, men siger, at en endelig afgørelse ikke kan ventes før i slutningen af februar.

Trods den hårde kritik efter America’s Cup er Hans Henecke ikke nervøs for, at satsningen skal ses som endnu et dyrt mediestunt, som almindelige mennesker ikke har gavn af.

— Arrangementet er ikke rettet mod det lokale publikum. Det har til formål at markedsføre Skåne som en kreativ videnregion og få forskere, investorer og virksomheder til at flytte hertil.

Af Erik Olausson

Region Skåne vil investere 2,5 millioner svenske kroner på at lokke designfestivalen FutureDesignDays til Malmö til efteråret. Ifølge planen skal […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i december

    Ikea i danskt blåsväder, svenska vapen för miljarder och miljardförluster i Northvolt för danska pensionssparare – det är några av de danska mediernas berättelser om Sverige i december.

  • Bron (inte) på väg att bli kassako för Skåne

    Ett infrastrukturbeslut i riksdagen utlöste nyligen jubel hos Region Skåne. Öresundsbrons intäkter ska återinvesteras i skånska vägar och järnvägar, lovar regeringen. Men stämmer det verkligen att bron snart är helt avbetald? Rapidus reder ut.

  • Protester mot Köpenhamns nya ö

    Protesterna tilltar mot den nya ön, Lynetteholmen, som Köpenhamn planerar att bygga i Öresund. Onödig och kommer att hindra vattengenomströmningen i Öresund, anser kritkerna. Se här vad det kommer att kosta.

  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i november:

    En dålig svensk miljökommissionär, skydd för varumärket ”Sverige” och svensk life science-strategi – det är vad som har uppmärksammats i media i Danmark senaste månaden.

  • Media Evolution i danskt samarbete

    Media Evolution har tröttnat på den långsamma integrationen i Öresund och har träffat avtal med sin motsvarighet i Köpenhamn, Bloxhub. ”Det är bara första steget”.

  • Danskar skriker efter svensk arbetskraft

    Den danska efterfrågan på svensk arbetskraft är i starkt ökande. Det vittnar Dansk-Svenska Handelskammaren om, som räknar med en fördubbling av Öresundspendlingen.

  • Danmarkskollen – sagt om Sverige i oktober

    Sagt om Sverige i Danmark i oktober: Tivoli utan svenskar som drivkraft, svensk polischef blir dansk superstjärna, ”kinesiska Volvo”.